19 September 2011

ISU HINA RASULLULLAH - ZIZAN MINTA MAAF

"Saya faham, apa yang salah... salah jugak. Tapi pasal hina Islam memang jauh dari otak fikiran saya la.. takde lagsung terniat. Ini adalah Agama dan Rasul saya.. Maaf sekiranya saya silap," demikian tulis Zizan dalam Twitternya berhubung kontroversi yang mendakwa dia menghina Rasullullah di dalam satu adegan filem Hantu Bonceng.

Dalam kenyataan laman blog Milo Suam, Zizan dikatakan dengan sengaja jelas menghina Rasulullah apabila dalam satu babak yang dilakonkannya menyebut "Ashaduanna Muhammadar Syaitan" yang membawa maksud "Aku naik saksi bahawa Muhammad itu Syaitan"

Tambah blog tersebut, Sama ada terlepas pandang, tidak faham, atau sengaja cetuskan kontroversi untuk melariskan filem tidak dapat dipastikan. Apa yang jelas, kita bimbang jika ia menjadi ikutan anak-anak muda.

Bagaimanapun, dalam hal ini Zizan sebenarnya tidak boleh dipersalahkan 100 peratus kerana pihak penyuntingan seharusnya lebih peka bagi memastikan adegan itu tidak terlepas. Selain itu, pihak penapis filem juga harus memainkan peranan penting dan bukan sekadar melepas batuk di tangga.

Bak kata pepatah, jangan dah terantuk baru nak terngadah..!!

Adegan yang didakwa hina Rasullulah - sumber Milo Suam




No comments: