28 October 2011

17 GAMBAR NOSTALGIA AMYZA AZNAN


BIODATA
NAMA PENUH: Amyza Aznan
PANGGILAN: Amyza
TARIKH LAHIR: 18 Julai 1976
UMUR: 36 Tahun
ASAL: Alor Gajah, Melaka

Digelar mulut becok di sekolah:
PANTANG TENGOK PAKWE HANDSOME

Sejak kecil lagi dia cukup popular baik di sekolah mahupun di kalangan anak-anak jirannya. Gelaran 'kudut', keding, Mak enon dan Becok memang sudah dikenali ramai.

Ini kerana, mulutnya yang dikatakan suka bercakap dan berceloteh tak henti-henti itu telah membuat ramai yang senang mendampinginya. Begitulah rentetan awal kehidupan pelakon Amyza Aznan, 36, yang menjadi pilihan nostalgia myartis kali ini.



Anak sulung daripada lima beradik ini yang terdiri daripada Zulkifly, Siti Jamiyyah, Nor Abdah dan Nurul Najwa Sabrina ini lahir pada bulan Julai 1976 di Alor Gajah, Melaka.

Ayahnya Aznan haji Ibrahim seorang anggota polis sementara ibunya, Khadijah haji Mohd. Iderus seorang suri rumahtangga.

Dia dibesarkan dalam sebuah keluarga sederhana dan cukup segala-galanya. Sebagai anak sulung, Amyza memang cukup garang di kalangan adik-adiknya dan bengis bila mendidik.

"Masa kecil dulu, saya cukup takut dengan ayah kerana dia memang terkenal dengan garangnya. Tak boleh buat salah sikit, pasti kena hukum sebab itulah saya dan adik-beradik yang lain takut nak bertentangan mata atau bercakap dengan ayah. Tengok matanya menjegil sudah cukup gerun, apatah lagi kalau dia pukul.

"Saya masih ingat lagi satu peristiwa ketika belajar di Tadika Gadik Alor Gajah di mana saya gagal menghafal ayat A B C hingga Z. Disebabkan marah atas kelembapan saya itu, ayah telah mengikat saya di satu tiang seri rumah dan membalun dengan tali pinggang.

"Masa kena libas tu... sakitnya tak terkira dan saya terus menjerit-jerit hinggakan terkencing dibuatnya. Nasib baiklah mak datang memujuk ayah agar menghentikannya segera. Kalau tidak, tak tahulah... tentu bertambah teruk saya dikerjakan. Pun begitu, saya tidak pernah rasa serik.

"Sampaikan ada sekali tu... disebabkan takut dengan ayah kerana saya telah habiskan duitnya untuk membeli kuih, saya sanggup menyorokkan kuih itu dibelakang badan tanpa sempat mengelak trak ayah yang hampir melanggar kaki saya. nasib baiklah tak ada apa-apa kecederaan.

"Dalam hal ini, ayah memang tidak bersalah lagipun mungkin dia tidak sengaja dan menyangka saya telah beredar dari situ. Itulah gara-gara takut dengan ayah hinggakan saya sanggup tidak berganjak bagi menyorok sebarang kesalahan.

"Apabila memasuki sekolah rendah iaitu Sekolah Rendah Kebangsaan Alor Gajah Melaka,saya terus dikenali ramai gara-gara mulut becok saya. Macam-macam gelaran yang saya ada seperti Kudut, Keding, mak Enon dan sebagainya lagi. kalau sebut saja minah becok memang satu sekolah tahu.

"Sebabnya saya ni... kuat bercakap dan suka bercerita tak kiralah cerita dalam tv ke... atau yang saya dengar daripada perbualan orang tua-tua dan sebagainya lagi. Pernah juga saya kena denda dengan cikgu, gara-gara bercakap ketika dia mengajar.

"Lagi satu... saya ni suka mengurat dan pantang tengok lelaki handsome. Kiranya kecil-kecil lagi saya pandai 'admire' seseorang. Malah ketika dalam bas sekolah, saya selalu tenung seorang pelajar lelaki (senior) darjah 6. Saya pula masa tu... baru masuk tujuh tahun (masih berhingus).

"Disebabkan abang senior tadi tu cukup mancho, jadi saya selalu perhatikannya dan seringkali berangan ingin menjadi teman wanitanya.

"Tapi apa boleh buat, saya hanya syok sendiri sahaja kerana abang tersebut tidak pernah menegur atau melayan saya seperti mana yang saya inginkan.

"Apapun, saya rasa seronok juga sekurang-kurangnya bila 'time' balik sekolah saya sanggup berebut-rebut dengan rakan lain untuk duduk di sebelahnya."

BERPINDAH KE KUALA LUMPUR

"Apabila masuk ke darjah dua, kami sekeluarga berpindah ke Kampung Melayu Subang, Kuala Lumpur. Saya pula bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan tempat yang sama dan secara kebetulan pula satu sekolah dengan penyanyi Anuar Zain dan Anne Hamid (senior).

"kalau nak tahu, di sekolah ini juga saya ada satu gelaran iaitu 'kodok'. Gara-gara gelaran itulah saya sanggup bergaduh dengan seorang pelajar lelaki bernama Hassan.

"Memanglah saya ni... jenis kecoh orangnya dan suka menyampaikan cerita yang saya dengar. Tetapi tak sangka pula saya sendiri dipanggil dengan gelaran tersebut.

"Ceritanya sebegini, ketika itu mak saya jatuh sakit secara tiba-tiba, jadi kami telah pergi berubat cara tradisional dengan seorang pengamal perubatan bernama 'Joyah Kodok' yang terkenal di kampung itu.

"Apa lagi, saya pun berceritalah pasal Joyah Kodok ini kepada rakan-rakan. Disebabkan cerita itu, tersebar satu sekolah tentang mak saya dan Joyah Kodok. Yang lucunya tak semena-mena seorang rakan (Hassan) terus memanggil dan mengejek-ngejek saya dengan nama kodok.

"Secara tak langsung sampaikan cikgu pun kenal saya dengan nama kodok. Mungkin masa tu... saya agak baran dan tersinggung. Jadi satu hari tu ... saya dengan berbasikal tunggu Hassan di satu simpang jalan untuk bergaduh dengannya.

"Yang tak bestnya, belum sempat saya buat apa-apa, Hassan dah terajang perut saya hingga terpelanting ke tanah. Nasib baiklah kebetulan ayah lalu di situ dan dia terus memangku saya balik ke rumah. Hassan pula sempat cabut sebelum ayah mengejarnya.

"Ekoran itu, saya jadi takut pula nak cari pasal dengan orang lelaki. kalau dengan adik-beradik sendiri saya memang garang dan teror hinggakan mereka cukup takut dengan saya," ujarnya.

Klik untuk imej besar...






Copyright: myartis.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...