22 August 2015

SERING DIEJEK - PELAKON CILIK, RYKARL ISKANDAR BERHENTI SEKOLAH



Pelakon cilik, Rykarl Iskandar, 10, memberitahu bahawa dia sudah berhenti belajar di sekolah sejak awal tahun lalu.

Menurut Rykarl, dia mengambil keputusan tersebut kerana dia tidak tahan diejek oleh rakan-rakan sekolahnya sehingga menggangu konsentrasi pembelajaran hanya kerana dia seorang pelakon.

Rykarl yang bersekolah di Sekolah Rendah Islam Seri Pintar Al-Amin, Bandar Sunway dekat sini meneruskan pembelajaran secara 'home schooling'

Klik gambar untuk size besar




"Saya sering menjadi mangsa ejekan rakan-rakan di sekolah hanya kerana saya seorang pelakon sehingga menyebabkan fokus saya terhadap pelajaran terganggu.

"Atas sebab itu saya berhenti sekolah dan belajar secara 'home schooling' sejak awal tahun ini," ujar Rykarl dipetik sebagai berkata.

Walaupun pada mulanya Rykarl agak kekok belajar dari rumah tapi Rykarl berusaha membiasakan dirinya.

Tambah Rykarl, kaedah itu dia mampu membahagikan masa terhadap kerjayanya sebagai pelakon dan pelajaran tanpa perlu bimbang tidak dapat hadir ke sekolah jika sibuk di lokasi penggambaran.

"Guru akan datang ke rumah tiga kali seminggu dan kadang-kala lebih dari itu untuk mengajar saya walaupun pada awalnya sedikit kekok.

"Alhamdulillah pembahagian masa juga semakin terurus kerana belajar di rumah lebih fleksible bersesuaian dengan jadual penggambaran," jelasnya.

Dalam perkembangan lain, Rykarl kini sedang sibuk di lokasi drama bersiri terbaharunya berjudul 'Karipap Cinta'.

Dia juga calon top 5 Festival Filem Malaysia ke 27 (FFM 27 ) yang bakal berlangsung pada 5 September depan bagi kategori Pelakon Kanak-Kanak Terbaik menerusi filem Lelaki Harapan Dunia.

Sumber: mStar



         ________________________




No comments: