04 July 2020

"RINDU YANG PALING SAKIT... NAK MENGADU DAH TAK ADA" - 6 BULAN PEMERGIAN BAPA, FARAHDHIYA MASIH RASA KEHILANGAN


Menerusi satu entri yang dimuatnaik di laman Instagram, penyanyi Farahdhiya telah berkongsi gambar kubur bapanya yang genap enam bulan pemergiannya dan memberitahu dia masih tidak dapat melupakan kenangan yang dilalui bersama. Farahdhiya, 36, berkata, walaupun reda dengan pemergian bapanya iaitu Mohd Amin Zubir, namun kerinduan yang dirasai tidak dapat dibandingkan dengan perasaan lain.





"Pemergian Dada (ayah) banyak mengajar Farah tentang sabar dan reda pada sebuah perpisahan. Rindu yang paling sakit adalah rindu pada orang yang telah pergi meninggalkan kita. Hanya orang yang pernah merasai kehilangan orang yang tersayang sahaja yang akan faham perasaan itu," katanya.

Tambahnya, hubungan rapat dengan Allahyarham membuatkan dia seperti kehilangan kawan baik. Hanya arwah bapanya yang memahami mampu menenangkannya dalam apa jua keadaan: "Betul, kematian itu rahsia Tuhan. Sampai sekarang masih lagi rasa kehilangan. Kehilangan yang tiada gantinya.

Klik untuk gambar besar


"Kehilangan seorang ayah merangkap kawan baik Farah, arwah sanggup dengar keluhan dan rintihan Farah, sentiasa ada di kala susah senang sanggup korbankan segalanya untuk kebahagiaan anak-anak. Dada seorang sahaja yang boleh menenangkan Farah dalam apa sahaja keadaan," ujarnya.

Penyanyi lagu 'Bertakhta Dihati' ini turut meluahkan keinginannya untuk berada bersama bapanya. Katanya, pusara Allahyarham kini menjadi tempat kegemarannya: "Kadang-kadang terdetik di hati, alangkah seronoknya kalau Farah ada bersama Dada di sana. Setelah enam bulan Dada pergi, rumah baru Dada (kubur) tetap jadi tempat kegemaran Farah," tuturnya.



Menurut peserta Gegar Vaganza musim kedua ini, bapanya merupakan tempat dia meluahkan segala isi hati. Namun, penyanyi itu sentiasa ingat pesan arwah agar sentiasa bersyukur dan berbuat baik pada semua orang: "Banyak benda Farah nak cerita dan mengadu pada Dada, tapi dah tak ada dah semua tu, takkan ada lagi waktu itu.

"Dada selalu pesan untuk sentiasa bersyukur, jangan harapkan orang, hidup kena bersederhana, sentiasa berbuat baik, jangan ambil kesempatan, jangan aniaya orang, jangan susahkan orang lain, jangan buruk sangka, kawan biar berpada-pada dan jangan lupa pada Dia," jelasnya.

Dalam pada itu, dia turut menasihati peminatnya yang masih mempunyai ibu bapa agar tidak mensia-siakan kasih sayang mereka: "Ramai sayang Dada, Alhamdulillah. Terima kasih Dada atas perjuanganmu, atas kebaikkanmu, atas semua nasihat. Untuk anda yang masih mempunyai ibu dan bapa, jangan sia-siakan kasih sayang mereka," katanya.




www.myartis.com / Sumber & foto: mStar & Instagram Farahdhiya


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: