22 October 2020

"BUKAN SEBAB SAYA TERLALU CANTIK ATAU WAJIB..." - YATT HAMZAH BERPURDAH, HARAP TERUS ISTIQAMAH



"Saya dah mula pakai purdah sejak PKP lagi dan ketika PKPP, saya pakai hampir setiap hari ketika menghantar dan mengambil anak dari sekolah. Sebelum ini, saya pakai pelitup mulut dan hidung.

"Tapi, apabila fikirkan semula, baik saya berpurdah saja sebab lebih selesa. Jadi, saya mula perlahan-lahan," demikianlah kata pelakon dan pengacara, Yatt Hamzah yang kini dalam proses untuk berhijrah dari segi penampilan dengan memakai purdah.

Yatt atau nama sebenarnya Haryati Hamzah ketika dihubungi berkata, dia sudah mula memakai purdah sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lalu. Menurutnya, dia juga mendapat sokongan daripada suami untuk memakai purdah.

"Saya ada luahkan hasrat untuk berpurdah kepada suami dan dia pun sokong. Bukan sebab saya terlalu cantik atau wajib, tapi sebab memakai purdah, banyak perkara seperti fitnah boleh dielakkan.

Klik untuk gambar besar



"Dengan memakai purdah juga, saya dapat mengawal diri saya sebab ramai tahu, saya jenis periang dan suka ketawa. Apabila pakai purdah, dapatlah kawal diri kita," jelasnya.

Yatt juga mengharapkan supaya orang ramai mendoakan dirinya terus istiqomah: "Saya pun masih belajar dan perlu banyak beristiqomah. Saya tak tahu sama ada saya kuat atau tidak untuk terus memakai purdah.

"Saya kongsikan gambar di Instagram sebelum ini bukan untuk menunjuk, sebaliknya mengharapkan doa daripada keluarga, rakan-rakan dan pengikut Instagram saya," tuturnya.











www.myartis.com / Sumber & foto: Harian Metro & Instagram Yatt Hamzah

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: