10 May 2022

"KENA RASA SENDIRI BAGAIMANA SUSAHNYA JAGA ANAK KECIL" - IQBAL NAFI AMBIL ANAK ANGKAT KERANA NAK BUAT CONTENT



"Kalau ada yang kata saya sengaja buat content, mereka kena rasa sendiri bagaimana susahnya menjaga anak kecil. Memang tidak ada masa nak rakam video dan muat naik di media sosial. Dua jam sekali dia akan menangis terjaga untuk minum susu, lepas menyusu kena tukar lampin. Paling mencabar kena mandikan bayi yang baru lahir.


"Saya tidak pernah menyayangi bayi seperti mana sekarang ini. Saya boleh menangis setiap kali melihat matanya dan sanggup berhabis duit untuk membeli apa sahaja keperluan.

"Apabila sudah bergelar bapa, saya menjadi seorang yang lebih matang dan kehidupan baharu ini mengajar saya erti kesabaran dan tanggungjawab yang sebenar," ujar usahawan dan selebriti Iqbal Zulkefli yang kesal niat baiknya mengambil seorang anak angkat lelaki disalah erti dan dianggap hanya bertujuan untuk kandungan media sosial.

Kata Iqbal atau nama sebenarnya Ahmad Iqbal Zulkefli, 28, apa yang dilakukan itu bukan main-main dan dia sudah memikirkannya masak-masak sebelum membuat keputusan untuk memikul tanggungjawab itu.

Klik untuk gambar besar



Tambahnya, tugas baharu sebagai seorang bapa mengajar dia menjadi seorang yang lebih penyabar. Iqbal sebelum ini berkongsi satu video di laman Instagram miliknya dia mengambil seorang anak angkat lelaki pada 30 April lalu.

Dalam pada itu, Iqbal berkata, dia tidak mahu memisahkan bayi yang diberi nama panggilan Ahmad Ziyad dengan ibu kandungnya berikutan masih lagi menyusu badan.

"Kalau boleh saya tak mahu terus pisahkan ibu dan anaknya dengan segera. Kasihan juga ibu itu menangis apabila anaknya diambil orang. Jadi ada beberapa hari saya akan hantar semula Ziyad kepada ibunya untuk disusukan.

"Saya juga faham kalau satu hari nanti Ziyad memilih untuk tinggal bersama ibu bapa kandungnya. Itu pilihan dia apabila besar nanti. Saya reda jika ia berlaku. Bagaimanapun saya tidak akan lepaskan tanggungjawab untuk menjaga Ziyad dan membeli segala keperluan sampai bila-bila," tuturnya.






         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: