26 January 2012

DEMAM PERTAMA BELLA - ANAK DR SHEIKH MUSZAPHAR


Walaupun Dr Halina merupakan seorang doktor, namun demam pertama yang melanda anaknya Bella beberapa hari lalu membuat beliau merasa sedih dan bimbang. Bayangkan... Dr. Halina sudah merawat beribu pesakit dengan tenang, tapi bila merawat Bella, hatinya berdegup kencang laksana ribut tsunami membadai pantai!

Ayuh kita baca apa yang dicatat oleh Dr Halina tentang Bella di laman blognya mengenai demam pertama anaknya itu. Moga ada sesuatu yang dapat kita pelajari sebagai seorang insan kerdil yang menumpang di bumi Allah ini.

Saat Bella demam - klik untuk imej besar...






Mungkin beberapa pengikut Twitter saya tahu bahawa Bella telah demam gred tinggi beberapa hari yang lalu. Bagi seorang doktor, demam adalah mudah untuk dirawat... Saya tahu apa yang perlu dilakukan.. Tetapi! Apabila anak saya sendiri telah demam... Saya SEDIH dan BIMBANG!!

Itulah reaksi pertama saya "sebagai ibu". Saya berdoa kepada Allah untuk membiarkan saya yangh demam, bukannya Bella. Bella tidak perlu melaluinya... dia hanya seorang bayi .. (sekali lagi, emosi saya sebagai seorang ibu!).

Dia OK sepanjang hari, sangat aktif dan makan dengan baik, sehingga kira-kira 10:00 malam, saya merasa seluruh badannya benar-benar panas. Biasanya, jika seseorang demam, doktor akan memeriksa suhu terus .. tetapi saya, mengadu terus tentang Bella kepada suami kerana bimbang tentang dirinya. Selepas bercakap panjang lebar tentang kebimbangan saya, suami saya kemudianhya berkata "berapa tinggi suhunya?" aiseh... lupa nak check!!

Saya terus mengambil suhu Bella dengan menggunakan ear canal thermometer... suhunya 38.6′C (pengsan saya dibuatnya)! Apa? Mengapa? Kemudian saya mencari apa-apa tanda-tanda jangkitan (mod doktor mula dayang!).

Batuk dan hidung berair .. checked!!
Kulit .. checked!!
Telinga, mulut (tonsil) .. checked!!
Saya mendengar paru-parunya (ya kita mempunyai stetoskop di rumah) .. checked!
Perut rasa lembut .. checked!!
Warna air kencing kelihatan jelas .. checked!!
Kali terakhir vaksin adalah hampir 3 minggu yang lalu .. mustahil baginya untuk mendapatkan demam sekarang .. checked!!

Ha ha... begitulah sibuknya Dr Halina dan Dr Sheikh Muszaphar mengharungi demam pertama Bella. Dipendekkan cerita, selepas meletakkan kain sejuk ke kepala Bella, memberi ubat Paracetamol (PCM) dan minum lebih banyak susu, esoknya Bella kembali pulih.

"Itu adalah pengalaman pertama kami dengan demam Bella (demam jer .. gejala-gejala lain tader pun). Semoga Bella dikurniakan Tubuh badan sihat dan sentiasa dalam lindungan Allah SWT," ujar Dr Halina menutup bicara.





No comments: