18 October 2015

DAKWA DIRINYA BUKAN LARIKAN DIRI - ZAMANI SLAM BUAT LAPORAN POLIS DI IPD



Vokalis kumpulan Slam, Zamani Ibrahim mendakwa tidak melarikan diri atau diculik daripada Rumah Pengasih di ibu negara, sebaliknya bertindak keluar dari pusat itu atas kerelaan dirinya sendiri.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Azman Ayob, berkata penyanyi terbabit tiba ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar pada jam 3.45 pagi semalam untuk membuat laporan polis.

"Saya mengesahkan Zamani tiba ke IPD Muar pada jam 3.45 pagi semalam untuk membuat polis," katanya yang enggan mengulas lanjut ketika dihubungi.

Klik gambar untuk size besar




Akhbar hari ini melaporkan penyanyi berusia 44 tahun itu didakwa melarikan diri dari Rumah Pengasih di Kuala Lumpur pada jam 10.26 malam, Khamis lalu dengan menaiki sebuah kereta berwarna putih.

Kejadian itu dipercayai dapat dirakam oleh sistem kamera litar tertutup (CCTV) rumah pengasih berkenaan, sebelum pihak pengurusannya membuat laporan polis kerana bimbang penyanyi itu diculik.

Zamani juga dipercayai terpaksa meninggalkan beberapa dokumen pengenalan diri termasuk MyKad, beberapa barangan peribadi dan sejumlah wang di rumah Pengasih terbabit, sebelum bertindak keluar dari pusat itu.



Dalam pada itu, pengurus Zamani, Johan Aziz berkata bahawa tempoh rawatan pemulihan penyalahgunaan dadah Zamani di Rumah PENGASIH selama enam bulan sudah tamat.

Justeru, Johan berkata istilah Zamani melarikan diri daripada pusat rawatan itu adalah tidak wajar kerana keputusan menjalani rawatan pemulihan di situ adalah pilihan beliau sendiri dan bukan atas perintah mahkamah.

"Saya ada terbaca kenyataan pihak PENGASIH mencari Zamani seperti penjenayah yang dikehendaki dan merasakan ia sebagai tidak wajar.

"Zamani dengan suka rela menawarkan diri untuk menjalani rawatan pemulihan di Rumah PENGASIH atas nasihat keluarganya. Malah, tempoh ditetapkan adalah selama enam bulan dan dia (Zamani) sudah melebihi tempoh selama dua bulan di sana.

"Saya ada menjenguk Zamani ketika Hari Raya Aidilfitri lalu, dan dia ada menyuarakan hasrat untuk keluar dari PENGASIH bagi menjalani kehidupan seperti biasa namun permintaannya itu dihalang oleh pihak berkenaan.

"Saya tidak ingin mengganggu apa yang diuruskan pihak mereka namun dalam masa sama, saya menghormati keputusan yang dibuat oleh Zamani sendiri," katanya kepada BH Online. Menurut Johan, Zamani meluahkan hasrat ingin fokus kepada kerjaya seni dan menerima tawaran menyanyi kerana sudah lama berehat.

"Zamani berhasrat untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada bidang nyanyian kerana dia rasa sudah terlalu lama berehat. Bidang nyanyian sudah sebati dengan dirinya dan dia sendiri meminta untuk menerima tawaran menyanyi secepat mungkin.

"Alhamdulillah, dia kini lebih sihat dan ceria. Zamani berkongsi turut menjayakan persembahan menyanyi ketika berada di pusat itu," katanya.

Johan berkata, Zamani akan mengadakan sidang media khas bagi menjelaskan perkara ini kepada umum dalam masa terdekat.

Zamani didenda RM5,500 atau 18 bulan penjara selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur atas pertuduhan memiliki dan mengambil dadah, pada 21 Januari lalu.


Sumber: BH



         ________________________




No comments: