28 January 2016

FARAH ASYIKIN SAH CERAI SECARA TEBUS TALAK SEBANYAK RM100



Sayang seribu kali sayang apabila rumahtangga pasangan Farah Asyikin, 36, dan suaminya, Zaahier Stanley, 39, telah berada dipenghujungnya. Tidak dapat diselamatkan lagi apabila mereka akhirnya sah bercerai secara tebus talak sebanyak RM100 di Mahkamah Rendah Syariah pada hari ini.

Lafaz berkenaan dibuat oleh hakam lantikan mahkamah iaitu Mohd Fateh Salleh yang mewakili Zaahier selaku defendan kes berkenaan di hadapan Hakim Syarie, Umamuddin Yunus.





Sehubungan itu, mahkamah memerintahkan Farah selaku plaintif kes berkenaan membayar wang tebus talak kepada Zaahier.

Terdahulu, Mohd Fateh yang juga pegawai Sulh ketika membentangkan laporan hakam kepada mahkamah mensabitkan wujudnya 'Shiqaq' atau perbalahan berpanjangan dalam perkahwinan itu dan mencadangkan agar perceraian dibuat secara tebus talak.

Jelasnya lagi, selain tidak berkomunikasi dan tinggal berasingan hampir dua tahun, Farah turut didera secara emosi menerusi kata-kata kasar.



Perceraian itu dibuat mengikut Seksyen 47 dan 48 Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984.

Terdahulu, Farah memfailkan perceraian mengikut Seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 pada Oktober 2014.

Farah dan Zaahier yang juga seorang warganegara Afrika Selatan yang berketurunan Melayu Cape berkahwin pada 15 Februari 2013 selepas berkenalan selama setahun menerusi Twitter.

Hasil perkahwinan tersebut pasangan ini dikurniakan seorang cahaya mata lelaki bernama Ebrahim Owais yang berusia 18 bulan.


Sumber: mStar



         ________________________




No comments: