19 April 2018

KRU BAKAL BUBAR - EDRY BERHIJRAH KE EROPAH DEMI ANAK


Setelah 25 tahun akhirnya kumpulan popular KRU yang dianggotai oleh tiga adik beradik iaitu Datuk Norman Abdul Halim, Yusry Abdul Halim dan Edry Abdul Halim bakal dibubarkan selepas konsert terakhir mereka yang akan berlangsung pada 6 Mei ini.





Ketua kumpulan itu, Norman berkata, keputusan tersebut merupakan kata sepakat di mana ketiga-tiga mereka mempunyai perancangan tersendiri untuk meneruskan kerjaya masing-masing.

"Kami mengumumkan bahawa konsert Gergasi KRU25 adalah penampilan terakhir daripada kami. Selepas konsert yang berlangsung selama tiga hari ini ia dibubarkan secara rasmi.

"Manakala single 'Tahan Lama' yang akan berduet bersamaa Joe Flizzow merupakan single terakhir kami," ujarnya yang ditemui pada sidang media konsert Gergasi KRU25 yang diadakan di Impiana KLCC pada Rabu.

Konsert berkenaan bakal diadakan selama tiga malam di Panggung Sari, Istana Budaya pada 4 hingga 6 Mei depan.

Klik untuk gambar besar


Dalam pada itu, Norman yang menitiskan air mata pada pengumuman itu turut mengucapkan terima kasih kepada peminat yang telah memberi sokongan kepada kumpulan tersebut sepanjang 25 tahun.

Bagaimanapun, entiti KRU sebagai sebuah syarikat media dan hiburan akan tetap berterusan dan beroperasi seperti biasa.

Tambah Norman, persembahan mega bersempena ulang tahun ke-25 trio adik-beradik itu bakal menjadi penampilan terakhir KRU yang turut disifatkan sebagai konsert selamat tinggal.

"Ini bukan gimik untuk melariskan tiket. Setiap perkara pasti ada penghujungnya. KRU sendiri sudah mengecap pelbagai sejarah manis, membawa pulang anugerah dan mengadakan banyak konsert sepanjang tempoh terbabit.

"Tiada apa lagi yang kami mahu capai atau kejar. Kini, biarlah kami tumpukan perhatian terhadap komitmen masing-masing.



"Pembubaran ini pun sudah dibincangkan sejak tahun lalu dan keputusan juga dibuat secara kolektif serta bukan tiba-tiba.

"Saya memgucapkan terima kasih kepada semua yang menyokong kerjaya kami selama 25 tahun dalam industri muzik tanah air," katanya.

"Keputusan ini sesuatu yang perlu dilakukan. Kami sudah melalui pelbagai fasa dan inilah fasa penutupnya," katanya pada sidang media Konsert Gergasi KRU, di sini hari ini.," katanya.

Sementara itu, Edry berkata, dia mahu memberi tumpuan sepenuhnya kepada keluarga dan anak-anak.

"Ini keputusan semula jadi yang semamngnya sudah tiba masanya untuk kami berehat dan menumpukan perhatian kepada keluarga pula. Saya juga ada anak-anak yang perlu perhatian," tuturnya.



Pada masa sama, Edry turut mengakui bakal berhijrah ke Eropah selepas sambutan hari raya bagi mendapatkan pendidikan lebih baik untuk anak ketiganya yang disahkan menghidap autisme.

Edry berkata, dia berhasrat berhijrah ke luar negara bagi mendapatkan pembelajaran yang terbaik untuk anak ketiganya, Emery yang merupakan anak autisme.

"Malaysia tiada sekolah khas untuk austisme dan anak ketiga saya itu sudah nak masuk 11 tahun namun masih belum boleh bercakap. Cikgu di sekolahnya suruh kami hantar ke sekolah lain.

"Anak saya tidak boleh bercakap lagi. Perkara itu buat saya berfikir bahawa saya gunakan banyak masa ajar orang menyanyi tapi anak sendiri masih tak boleh bercakap. Penghijrahan itu untuk anak-anak," jelasnya.

Tambah Edry, dia merancang untuk ke Eropah lepas Hari Raya Aidilfitri bagi mencari sekolah paling sesuai untuk anaknya itu.



"Sepatutnya sehari selepas konsert kami akan ke Eropah tapi terpaksa ditangguhkan mungkin selepas hari raya nanti.

"Insya-Allah kita cuba setahun dahulu dan tengok perkembangan sama ada dia boleh terima atau tidak," ujarnya.

Sementara itu, tambahnya, dia juga berhasrat untuk menyambung pelajaran dalam bidang tertentu untuk pencapaian dirinya.

Katanya, ia merupakan hasrat yang tertangguh selepas menceburkan diri dalam bidang seni seawal usia 16 tahun.

"Saya nak sambung belajar kerana itu impian saya yang tidak tercapai. Dulu saya sibuk menyanyi sejak umur 16 tahun dan hanya ambil Sijil Pelajarann Malaysia (SPM) sahaja," katanya.


www.myartis.com / Sumber: mStar & Berita Harian


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: