29 January 2019

"PERGI SEKOLAH, TAK SEMESTINYA BELAJAR & PANDAI" - SUHAIMI SAAD


"Tak pergi sekolah, tak semestinya tak belajar. Pergi sekolah, tak semestinya belajar dan pandai. Taka ada kelulusan, tak semestinya tak boleh kerja dan ada gaji yang bagus.





"Pergi sekolah dan ada sijil, belum tentu ada kerja yang bagus. Busking dan minta sumbangan, tak semestinya untuk diri sendiri," kata bekas anggota kumpulan nasyid, In Team, Suhami Saad.

Baru-baru ini, Suhaimi memuatnaik status di media sosial menyatakan alasan dia tidak menghantar anak-anaknya ke sekolah dan tindakannya itu mengundang kritikan ramai.

Perkongsian Suhaimi yang memilih untuk menjalani kehidupan berbeza berbanding orang lain menjadi perhatian netizen.

Suhaimi yang sebelum ini pernah dikecam gara-gara enggan mengambil suntikan vaksin dan pernah membuang ubat hospital menjelaskan tahap pembelajaran dan kepandaian seseorang tidak semestinya bergantung kepada sekolah.

Klik untuk gambar besar


"Tak ambil vaksin, tak semestinya anti vaksin. Tak ambil vaksin, tak semestinya tak sakit. Tak ada mesin basuh, tak semestinya cucui tangan tangan," tuturnya.

Suhaimi memberitahu perkara itu menerusi laman Facebook selepas penjelasannya mengenai sebab dia tidak mahu menghantar anak-anaknya ke sekolah menjadi tular.

Menurut Suhaimi, pemilihan cara hidup yang berbeza dengan keluarga lain tidak semestinya salah kerana baginya, mengikut cara hidup orang lain juga tak semestinya betul.

Tambahnya lagi, seseorang yang bijak akan berfikir terlebih dahulu tanpa berburuk sangka terhadap orang lain sebelum menulis sesuatu perkara.



"Berbeza daripada orang lain belum tentu salah. Hidup ikut cara orang lain belum tentu betul. Orang yang bijak, dia akan fikir dulu sebelum menulis.

"Kalau tak pasti atau tak perlu, dia akan elakkan. Yang suka berburuk sangka sebelum kenal, menulis dulu baru fikir.

"Pastikan perkara sebenar hanyalah pembenci dan netizen yang kurang cerdik. Sebab tu SS sekat dan padam," ujarnya.

Suhaimi yang mendirikan rumah tangga dengan Ina Naim, dikurniakan empat cahaya mata bernama Ehmad Hadie El Fardie, 11, Sallman El Khoyri, 9, Phyrosh El Fadwah, 7, dan Nurlayla El Ghufrony, 5.


www.myartis.com / Sumber: mStar


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: