19 September 2019

PAKAI SURGICAL MASK ELAK JEREBU - PU ABU SUFYAN KENA KECAM


Menerusi sebuah entri terbaru di laman Instagram, Pencetus Ummah (PU) Abu Sufyan telah memuatnaik sekeping foto yang menunjukkan dirinya memakai topeng muka pembedahan (surgical mask) ketika musim jerebu.





"Moga Allah lindungi Malaysia. Masalah jerebu makin merisaukan, gambaran Ad-Dukhan mula dibahaskan namun sejauh mana kita mempersiapkan diri berhadapan dengan kejadian yang sebenar. Allahu musta'an. Ayuh persiapkan hati di samping menjaga kesihatan diri," tulisnya sebagai kapsyen yang menerima komen dimana rata-rata netizen bertindak mengecam tindakan Abu yang salah memakai jenis topeng muka.

Sekadar info, topeng muka nipis yang sering dipakai oleh para doktor sewaktu pembedahan bukanlah alat yang sesuai digunakan untuk menghalang asap jerebu masuk ke dalam rongga pernafasan. Topeng muka yang berkesan untuk jerebu adalah N95.

Sudah hampir tiga minggu Semenanjung Malaysia dan Sarawak mengalami masalah jerebu yang membahayakan kesihatan rakyat. Jerebut tersebut dilaporkan berpunca susulan kebakaran hutan di enam wilayah di Indonesia.

Klik untuk gambar besar





www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram PU Abu


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: