03 May 2020

BERGANTUNG DENGAN ISTERI - AZMI PERLU BANTUAN KEWANGAN


"Kalau dikira lebih daripada 10 tawaran persembahan saya dibatalkan. Justeru, kehidupan saya terasalah banyak berubah sejak PKP apabila pendapatan memang terjejas. Apatah lagi, selama ini saya dan juga rakan Caliph Buskers yang lain kami memang bergantung sepenuhnya dengan bermain muzik dan menyanyi.





"Namun, untuk saya mujurlah isteri bekerja dan dia ada pendapatan bulanan bagi menampung kehidupan kami. Cuma, ia tidak cukup untuk membayar bil-bil dan sewa rumah," demikianlah ujar vokalis Caliph Buskers, Azmi Saat, 33.

Azmi atau nama penuhnya Khairul Azmi Mohd Saat mengakui dia kini terpaksa bergantung dengan pendapatan isterinya, Nazirah Muhammad yang berkhidmat sebagai penjawat awam untuk meneruskan kehidupan mereka sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasa mulai 18 Mac lalu

Azmi berkata pendapatannya memang terjejas teruk berikutan sebelum PKP lagi banyak tawaran persembahan nyanyian diterima sudah dibatalkan. Ditanya mengenai bantuan, Azmi berkata setakat ini dia ada menerima daripada Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB) dan pada kalangan rakan artis: "Bantuan diterima lebih kepada barangan keperluan makanan.

Klik untuk gambar besar


"Tetapi, realitinya saya dan kebanyakan rakan yang cacat penglihatan lain memerlukan juga kewangan. Pada masa sekarang, bantuan wang paling utama diperlukan ramai orang kerana nak bayar bil seperti elektrik, air dan telefon termasuk juga sewa rumah," katanya.

Azmi mendirikan rumah tangga dengan wanita pilihan, Nazirah juga cacat penglihatan pada 2011 dan mereka menetap di Brickfields, Kuala Lumpur. Mengulas juga dirinya yang didakwa sudah bergerak solo, Azmi menafikan perkara itu. Katanya, dia masih kekal bersama Caliph Buskers sebagai vokalis utama.

"Saya tak terfikir pun nak bergerak solo. Cuma, kebanyakan tawaran persembahan diterima mahu saya muncul solo tanpa kumpulan. Tetapi, sehingga kini saya masih dengan Caliph Buskers. Rakan-rakan Caliph Buskers pun tahu dan mereka okay sekiranya saya tampil menyanyi solo. Setakat ini, tiada masalah pun di antara kami," jelasnya.

Mengulas juga lagu baru Caliph Buskers, Azmi berkata mereka muncul dengan lagu berjudul Manusia yang dilancarkan sekitar tiga bulan lalu bersama syarikat rakaman Warner Music. Jelasnya, dia dan Caliph Buskers juga merancang mahu tampil dengan beberapa lagu lebih kerap untuk peminat kerana selama ini kumpulan itu hanya melancarkan satu lagu dalam setahun.




www.myartis.com / Sumber & foto: Harian Metro & Instagram Azmi Caliph Buskers


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: