02 June 2020

ISU PERKAUMAN - YUNA SERTAI 'BLACK OUT' TANDA SOLIDARITI MENENTANG


"Saya dan label rakaman akan bersama-sama menyertai industri muzik untuk mengadakan 'black out' pada Selasa. Ia sebagai tanda solidariti kepada saudara berkulit gelap saya dalam menentang isu perkauman, dan menghubungkan semula dengan komuniti, di mana satu perbincangan mengenai menentang isu perkauman perlu dilakukan," kata penyanyi bertaraf antarabangsa, Yuna.





Penynyi lagu 'Forevermore' itu menzahirkan tanda sokongannya untuk menentang isu perkauman melibatkan orang berkulit gelap di Amerika Syarikat dengan menyertai gerakan 'black out' pada hari ini. Menurut Yuna, ia sebagai bentuk solidariti kepada rakan seperjuangan berkulit gelap yang selama ini banyak berjasa dalam pembangunan karier muziknya.

Terdahulu industri muzik di Amerika Syarikat menggesa untuk sama-sama menyertai 'black out' dengan menghentikan seketika segala bentuk aktiviti berkaitan muzik susulan kematian George Floyd selama satu hari. Kata Yuna lagi, sokongan itu merupakan satu bentuk tanggungjawab yang perlu dilakukannya sebagai anak seni yang banyak mendapat inspirasi daripada bangsa berkulit gelap.

Klik untuk gambar besar


"Sebagai artis Muslim Malaysia yang membesar dengan mendengar karya muzik daripada artis dan komposer orang berkulit gelap, saya tidak pernah membayangkan bahawa saya kemudian akan membesar dan berpeluang bekerja dengan artis, penerbit, pemuzik dan penari berkulit gelap yang berbakat, bahkan mampu berhubung dengan peminat.

"Ia merupakan tanggungjawab saya untuk bersama-sama mereka, bukan hanya ketika meraikan kejayaan sahaja, tetapi tetap bersama mereka ketika mereka berada di bawah. Tanpa mereka, kita tidak akan dapat menikmati dan terinspirasi dengan seni yang mereka bawakan yang menghubungkan semua orang di seluruh dunia, bahkan hingga ke Malaysia," katanya.




www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram Yuna


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: