21 June 2020

NETIZEN KECAM PAKAI SELUAR JEANS KETAT - PU ABU TAMPIL 'PERLI': "SAYA PUN BUKA USTAZ, JADI DIRI SENDIRI"


Menerusi satu entri di laman Instagram, pencetus Ummah (PU) Abu Sufyan, 26, telah memuatnaik gambar dimana dia memilih untuk menggayakan jubah ketika keluar ke Kuala Lumpur, selain bertindak 'memerli' netizen yang mengkritik penampilannya memakai seluar jeans ketat.





"Okay tak keluar macam ni pergi Kuala Lumpur? Harap tiada lagi kecaman berkaitan seluar aku yang skinny fit. Aku kalau stress, serabut aku suka keluar jalan-jalan shopping sorang. Dia tak release sangat tapi okaylah sebab nak tenang dalam hidup ni sebenarnya kena solat zikir baru betul-betul tenang kan?" tulisnya.

Sebelum ini, Abu menerima komen-komen 'pedas' daripada pengikut yang tidak senang melihat pakaian yang digaya. Tambah Abu atau nama sebenarnya Muhammad Abu Sufyan Mohd Mokhtar Rozaidi menyatakan gaya yang dipakai itu adalah dirinya yang sebenar.

"Netizen tak bagi saya guna saya jadi pencetus ummah. Kemudian saya buang title PU pada nickname IG saya. Saya pun bukan ustaz. Saya jadi diri saya. Pakaian saya memang dari dulu macam tu. Pokoknya saya buat apa pun tak kena," tulisnya di ruangan komen.

Klik untuk gambar besar


Sementara itu, hasil petikan di laman web Pejabat Mutfi Wilayah Persekutuan juga ada menyebut tentang hukum lelaki berpakaian nipis dan ketat.

Jika dia memakai pakaian, maksud pakaian itu ialah menutup tubuh. Kalau berpakaian tetapi menampakkan tubuh, tidaklah dinamakan berpakaian. Contohnya, di dalam Islam tidak dikira menutup aurat mereka yang memakai pakaian lutsinar seperti plastik. Firman Allah Taala:

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

Maksudnya: Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

(Surah al-A'raf, 7:26)



Ini kerana perkataan " يُوَارِي سَوْآتِكُمْ" jelas menunjukkan sifat pakaian mestilah menutup aurat.

Kedua, pakaian yang dalam Islam tidak benar ialah pakaian yang يُلفِتُ النَّظَر (yakni terlalu menarik perhatian). Justeru, apatahlagi baju yang menampakkan tubuh badan, mungkin orang lelaki dengan orang lelaki tidak berasa apa-apa, tetapi dengan wanita jadi lain, yang membawa kepada syahwat dan membawa kepada ghairah. Sekali pun, ada yang boleh menjawab, ‘Saya pakai seluar sempurna menutup aurat, dari pusat ke lutut’. Namun, sesuatu perkara yang membawa kepada haram boleh juga jatuh kepada haram. Kaedah menyatakan:

ما أَدَّى إلى حَرَامِ فَهُو حَرَامٌ

Maksudnya: Perkara yang membawa kepada perkara yang haram, juga haram hukumnya.

Rujuk Qawaid al-Ahkam (2/218) oleh Imam Izz bin Abd al-Salam.




www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram PU Abu Sufyan


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: