14 June 2020

RAMAI TERTANYA MAKSUD 'ARWA MALAIKHA URWA' - ADHWA TAMPIL JELASKAN


Pada tanggal 5 Jun lalu, pasangan Nadzmi Adhwa dan Ardell Aryana telah menimang cahaya mata perempuan yang telah selamat dilahirkan di Andorra Women & Children Hospital. Nadzmi & Ardell sepakat memilih nama 'Arwa Malaikha Urwa' sebagai nama puteri sulung mereka itu.





Dek kerana memilih nama unik 'Arwa Malaikha Urwa', ramai yang tertanya apakah maksud disebalik nama tersebut. Adhwa akhirnya terpanggil untuk menerangkan maksud di sebalik pemillihan nama indah tersebut.

Menurut Nadzmi, nama tersebut diambil bersempena dengan tokoh pemimpin wanita Islam yang mempunyai latar belakang dan sejarah yang hebat. Penjelasan tersebut dikongsikan oleh Adhwa menerusi ruangan komen di akaun Instagram miliknya.

Klik untuk gambar besar


"Arwa binti Kuraiz: Ibu kepada Khalifah Uthman bin Affan. Serikandi Islam yang terkenal dengan sifat dermawan, murah hati dan menghormati orang lain. Malaikha Urwa: Wanita Islam yang hebat, dakwah melalui cara dakwahnya yang tersendiri dan wanita pertama yang pernah memerintah Yaman selama 50 tahun pada abad ke 11," kongsinya.

Melihat di ruangan komen, rata-rata netizen memuji pemilihan nama indah tersebut selain turut menitipkan doa semoga anaknya itu dapat mencontohi keperibadian tokoh-tokoh Islam tersebut.












www.myartis.com / Sumber & foto: Media Hiburan, Instagram Nadzmi Adhwa & @babyadhwaardell


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: