04 September 2020

FYNN JAMAL: "KENAPA PESANAN 'JAGA DIRI' ITU LEBIH SELALU DITONYOH PADA MUKA PEREMPUAN?"



Baru-baru ini, Fynn Jamal menerusi laman Instagram miliknya telah memuat naik satu entri dimana ianya satu pesanan dan ingatan buat kaum wanita. Dalam entri yang sama tersebut, Fynn turut memberikan pendapat mengapa pesanan 'jaga diri' selalu diberikan kepada wanita.

Namun tidak tahu sama ada entri yang dinaikkan oleh Fynn ada kena mengena dengan kisah anak perempuan kepada penyanyi Nora Ariffin berkenaan isu bercumbu yang kini sedang hangat diperkatakan.

"Kenapa pesanan 'jaga diri' itu lebih selalu ditonyoh pada muka perempuan? Sebab kalau apa-apa jadi, yang lebih teruk dicemuh adalah perempuan. Bunting - perempuan yang hadap kena jawab. Yang jantan entah ke mana hala. Bercumbu - perempuan yang tadah, kena seranah. Yang jantan terus je hidup selamba," tulis Fynn.

Menurut Fynn, pesanan untuk menjaga diri itu bukanlah satu sebab untuk menyalahkan perempuan tetapi kerana menyayangi perempuan: "Jaga diri tu bukan sebab nak salahkan perempuan tapi sebab sayanglah kita berpesan. Apa-apa jadi nanti yang akan kena jawab seranah tu memang perempuan.

Klik untuk gambar besar


"Nak tunggu dunia ni adil memang beranganlah. Ni dunia kot. Kebenaran paling benar (kalau betul tak bersalahlah) adalah kat keabadian. So ke sana ajelah kita tujukan," tutur Fynn lagi.

Tambah Fynn lagi, sememangnya menjadi psikologi barat yang sentiasa mengingatkan ibu bapa supaya tidak menjadi toksik kepada anak-anak dan mendengar keluhan mereka dengan senyum lebar.

"Ikatlah anak-anak perempuan kita. Ya, memang saikoloji omputih kita dok berpesan pada parents jangan jadi toksik la, dengar dan senyum lebarlah. Tapi ah, sampai bila nak tipu diri sendiri.


"Asal namanya ada kawan baik selain kita, tak usahlah seratus peratus percaya. Ke mana-mana teman. Dia nak study group, buat kat rumah. Nak gi makan-makan kawan-kawan, ikut. Biarlah dia malu ada wali ke hulu hilir ikut dia dari kita malu nanti-nantinya.

"Jangan terlalu nak menang hati anak, kita biar anak kita tergelincir dari agama. Worse, dengan kita-kita tergelincir sama. Jaga diri, wahai anak-anak perempuanku. Jaga dari api," tulis Fynn lagi.

Fynn Jamal atau nama sebenarnya Nur Affina Yanti Jamalludin sebelum ini cukup terkenal dengan tulisan-tulisan dan lagu-lagu puisinya seperti Arjuna Beta yang dicipta istimewa untuk anak sulungnya.


www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram Fynn Jamal

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: