02 July 2021

RAKAM HULUR BANTUAN - ALHA ALFA PELIK EBIT LEW ORANG TERIMA, DIA DIKECAM



"Saya pelik juga, bila ustaz Ebit Lew kongsi dia tolong orang... ada program TV seperti Bersamamu bantu golongan susah itu boleh pula orang terima. Tapi bila saya kongsi, kena kecam pula.

"Saya kongsi itu pun untuk menarik ramai lagi orang untuk bantu golongan susah. Kalau saya buat senyap-senyap, kata saya tak pernah hulur bantuan pula. Nanti kata dah kaya... tayang kereta dan rumah tapi tak nak bantu orang

"Saya ada nampak beberapa artis yang muat naik status mengatakan jangan jadikan orang dalam kesusahan sebagai content di laman sosial. Ada juga netizen yang komen larang saya kongsi content sebegitu. Tapi niat saya kongsi bukan nak viral atau mengaibkan orang susah.

Klik untuk gambar besar



"Ia sekadar perkongsian biasa yang saya buat hari-hari. Secara tidak langsung, apa yang saya kongsikan itu memberi kesedaran kepada orang lain untuk turut bantu sesiapa yang memerlukan bantuan," ujar jurusolek artis Datuk Alha Alfa.

Baru-baru ini, Alha berkongsi video dia mengedarkan bantuan kepada Orang Kelainan Upaya (OKU) dan peniaga kecil di tepi jalan. Namun begitu tindakannya itu telah mengundang kurang rasa senang netizen di laman sosial.

Menyedari perkara itu, Alha menjelaskan tujuan dia memuat naik video tersebut bukan semata-mata sebaliknya memberi kesedaran kepada orang ramai.



Sebelum ini, Alfa memuat naik paparan skrin salah satu komen netizen yang memintanya untuk tidak merakam aksi memberi bantuan tersebut di laman sosial.

Biarpun berniat baik, namun tindakan Alha yang memaparkan wajah OKU itu hanya membuka aib dan memalukan keluarga individu itu.

Walaupun begitu, kecaman dan kritikan yang diterima tidak akan mematahkan semangat Alha untuk terus menghulurkan bantuan kepada golongan susah.









         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: