28 October 2021

BAPA ANZALNA NASIR BAKAL JADI CEO BAHARU FINAS?



Semua sedia maklum mengenai Ahmad Idham Mohd Nadzri yang meletakkan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) pada pertengahan bulan ini.

Teka-teki siapa yang bakal menduduki jawatan tersebutbakal terjawab, tidak lama lagi apabila tidak sampai dua minggu kerusi CEO dikosongkan, Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) dan FINAS dikatakan sudah menemui pengganti mengisi jawatan 'kerusi panas' berkenaan.

Hari ini, berita pelantikan CEO baharu FINAS heboh diperkatakan apabila Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) memuat naik ucapan tahniah kepada bapa pelakon Anzalna Nasir iaitu Profesor Dr Md Nasir Ibrahim, 62, yang dikatakan bakal menggantikan Ahmad Idham berkuatkuasa 1 November ini.

Dr Md Nasir yang juga Timbalan Dekan (Pengajian Siswazah & Penyelidikan), Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif, UPSI adalah bapa kepada tiga pelakon adik beradik, Anzalna Nasir, Afifah Nasir dan Mia Nasir.

Klik untuk gambar besar



Berhubung pelantikan ahli akademik berstatus profesor itu, Pengerusi FINAS iaitu Zakaria Abdul Hamid berkata, dia tidak tahu bagaimana berita berkenaan boleh tular, sedangkan perkara itu masih belum muktamad.

"FINAS masih dalam proses akhir dalam pelantikan CEO baharu. Setakat ini, keputusan masih belum muktamad lagi. Oleh itu, pengumuman rasmi belum dapat dibuat. FINAS akan mengeluarkan kenyataan rasmi sebaik proses pelantikan dimuktamadkan," katanya ketika dihubungi.

Mengulas sama ada Dr Md Nasir layak memikul jawatan sebagai CEO, Zakaria tidak menafikan, beliau layak melihatkan latar belakang pendidikan dan pengalaman sebagai pensyarah Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif - Jabatan Seni dan Reka Bentuk, UPSI.

Terdahulu, pengarah dan penerbit, Ahmad Idham dilantik sebagai CEO FINAS pada Mac 2019. Hampir dua tahun setengah menerajui perbadanan itu, Ahmad Idham mengundurkan diri dan bakal memikul tanggungjawab lebih besar untuk membawa industri kreatif ke persada antarabangsa.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: