05 April 2022

TAK KEJAR GELARAN DATUK - SABRI YUNUS AKUI SUSAH GALAS, TAKUT JADI ORANG LAIN



Meskipun ramai diantara rakan-rakan artis sudah menerima gelaran Datuk, namun pengarah dan pelakon berkaliber, Sabri Yunus tidak pernah terfikir langsung ataupun mengharapkan dirinya mendapat gelaran tersebut selain mengakui susah untuk menggalas gelaran tersebut.


Pelakon berusia 61 tahun itu berkata dia bersyukur dengan dua anugerah pingat diterima sebelum ini iaitu dari Istana Pahang pada 2004 dan Istana Kelantan (2014).

"Apa nama pingatnya, biarlah saya saja yang tahu tapi Alhamdulillah, syukur. Dah ada dua pingat itu, bagi saya amat bermakna untuk dijadikan kenangan. Manakala gelaran Datuk, memang saya tak fikir pun.

"Saya juga tidak pernah ditawarkan lagi gelaran itu (Datuk) daripada mana-mana negeri setakat ini. Pada saya, rasa susah juga nak menggalas gelaran itu nanti. Jadi, cukuplah dengan dua pingat yang diterima dari istana itu," katanya.

Klik untuk gambar besar



Dalam pada itu, Sabri turut mengakui bimbang jika dirinya menjadi 'orang lain' jika mendapat gelaran berkenaan. Ujarnya lagi, gelaran tidak menjadi keutamaannya.

"Tapi, kalau nak beri saya kemudahan-kemudahan bekerja dan berkarya, saya memang naklah. Jika ada kerajaan nak beri tanah atau tempat untuk mudahkan saya bekerja itu lebih utama daripada gelaran.

"Kalau gelaran Datuk itu, hanya untuk saya seorang. Tapi, jika dapat kemudahan tempat bekerja, lokasi dan dana, ia boleh saya kongsi dengan ramai orang untuk berkarya. Gelaran bukan keutamaan pada saya," jelasnya.


         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: