15 May 2022

"KANDUNGAN DAH MASUK 6 BULAN" - 4 TAHUN MONA ALLEN TTC, IKHTIAR MINUM AIR KELAPA MUDA BAKAR SERTA DOA



"Alhamdulillah... kandungan dah masuk enam bulan. Sebenarnya kami bukanlah sorok atau merahsiakan kehamilan. Tapi sekadar tak umum saja. Ikutkan ada saja video atau gambar yang memperlihatkan ‘baby bump’. Cuma kami memilih untuk umum selepas kandungan dah kuat dalam enam atau tujuh bulan.


"Rancang nak umum masa kandungan cecah tujuh bulan tapi sebabkan ramai yang dah bertanya sebab dah viral, jadi kami umum saja," jelas pelakon Mona Allen, 37, yang mengesahkan dirinya kini sedang hamil enam bulan anak pertama, selepas empat tahun mendirikan rumah tangga bersama pelakon Pekin Ibrahim, 41.

Ujar Mona atau atau nama sebenarnya Munna Hafiraneza Allen, dia tidak pernah merahsiakan kehamilannya namun memilih untuk tidak mengumumkan selagi belum tiba masa sesuai. Menurut Mona, pada awalnya dia dan suami mahu berkongsi berita gembira itu selepas kandungan mencecah tujuh bulan.

Klik untuk gambar besar



Sebelum ini, Mona memuat naik foto bersama suami dan memperlihatkan dia sedang memegang 'baby bump' di laman Instagram miliknya. Rata-rata peminat dan rakan selebriti mengucapkan tahniah kepada pasangan itu serta mendoakan segala urusan mereka dipermudahkan.

Mendedahkan usaha untuk hamil atau Trying to Conceive (TTC), pelakon drama 'Love Elsa' ini memberitahu dia dan suaminya pernah melakukan rawatan dengan pengamal perubatan Islam di Melaka.

"Sebenarnya saya dan suami ada berubat dengan seorang ustaz menggunakan kaedah perubatan Islam untuk ikhtiar hamil. Kebetulan ada shooting di Melaka, kawan pun beri cadangan untuk jumpa ustaz di sana. Alhamdulillah, dalam ikhtiar untuk dapatkan anak saya hamil selepas kali ketiga minum air kelapa muda bakar yang disertakan doa.


"Sebelum ini, kami ada juga buat pemeriksaan doktor dan doktor beritahu saya dan suami tiada masalah kesihatan lain. Itu yang ambil keputusan untuk cuba perubatan Islam pula," tuturnya yang dipetik sebagai berkata kepada mStar.

Sementara itu, Mona yang mendirikan rumah tangga dengan Pekin atau nama sebenarnya Mohd Iznan Ibrahim pada 7 Disember 2018 itu turut memberitahu suaminya mengalami alahan seperti mual, muntah dan mengidam sejak awal kehamilan.

"Saya tak ada alami alahan sepanjang hamil ini tapi Pekin pula kena tempias alahan. Masa bulan pertama itu, dia mual, muntah dan mengidam macam-macam. Sekarang pun, ada masa dia rasa mual-mual juga. Tapi tak selalu. Saya ada baca dekat online, katanya kalau lelaki yang kena alahan maksudnya dia suami penyayang," katanya.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: