25 May 2022

TERLEPAS HUKUMAN PENJARA, BEKAS SUAMI ZIANA ZAIN DIDENDA RM8,000 - HAKIM PESAN BAPA & ANAK JANGAN PUTUS HUBUNGAN



Di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor, pada Rabu, Hakim Hasbullah Adam telah menetapkan denda RM8,000 ke atas bekas suami kepada penyanyi Ziana Zain iaitu Armin Zaharin Ahmad Zambri, 57, sekaligus mengetepikan hukuman penjara lapan bulan yang dijatuhi Mahkamah Majistret pada 28 September 2020.


Namun sekiranya gagal membayar denda, bekas pramugara itu diperintahkan menjalani hukuman penjara enam bulan. Dalam prosiding keputusan rayuan itu, mahkamah menolak untuk mengetepikan sabitan terhadap Armin Zaharin mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

Dalam pada itu, mahkamah turut memerintahkan wang jaminan RM8,000 dikembalikan kepada Armin Zaharin sebagai perayu. Hasbullah dalam penghakimannya berharap hukuman itu menjadi pengajaran dan menasihatkan Armin supaya lebih mengawal diri pada masa hadapan.

"Hubungan anak dengan bapa tidak akan putus. Anak tetap anak. Sampai mati pun tetap anak, jangan putus hubungan," tegurnya.

Sebelum ini, Majistret Sabreena Bakar @ Bahari menjatuhi hukuman penjara lapan bulan terhadap Armin Zaharin selepas didapati bersalah dengan sengaja menyebabkan luka dan lebam di tangan anak lelakinya yang berumur 9 tahun menggunakan sebatang rotan.

Kesalahan itu dilakukan di sebuah rumah di Denai Alam di sini pada pukul 8 malam hingga 10.30 malam pada 24 Februari 2018. Seramai 10 saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan termasuk mangsa manakala pembelaan mengemukakan seorang saksi iaitu Armin Zaharin.

Klik untuk gambar besar



Sepanjang prosiding rayuan bermula Januari tahun lalu, peguam Amir Farid Mohd. Nawawi dan Danish Manoharan mengemukakan asas rayuan mengenai kewajaran hukuman penjara lapan bulan tersebut.

"Sekiranya betul anak guam saya bersalah, lapan bulan penjara itu tidak munasabah bagi seorang bapa yang merotan ketika mengajar anaknya mengaji," jelasnya.

Timbalan Pendakwa Raya Shukor Abu Bakar menegaskan hukuman itu mengambil kira atas beberapa faktor antaranya jenis kecederaan yang telah terakibat daripada penderaan itu dan kesannya ke atas fizikal, mental dan emosi mangsa.

"Selain itu, tempoh tertuduh melakukan dan kekerapan penderaan ke atas mangsa," jelasnya.

Untuk makluman, Ziana atau nama sebenarnya Siti Roziana Zain dan Armin Zaharin bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam pada 12 Julai 2018.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: