14 June 2022

"SAYA SEKARANG CEPAT PENAT..." - JANTUNG BOB LOKMAN MAKIN LEMAH



Pelakon dan penulis lirik, Bob Lokman, 58, yang menetap di Kelantan itu memaklumkan dia cepat penat kerana kekuatan jantungnya kini tinggal 10 peratus saja. Bob atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman berkata dia perlu lebih banyak berehat dan mengawal pemakanan terutama kurang minum air.


Katanya, dia juga tidak lagi mengambil minuman manis dan hanya minum air panas kosong saja. Menurut Bob, keadaan jantung berkerja yang normal bagi orang sihat adalah 60 peratus, tetapi untuk keadaannya kini tidak sebegitu lagi kerana dia cepat penat dan tak boleh banyak bergerak.

"Saya sekarang cepat penat. Keletihan itu dah tak boleh hilang dah. Sendiri kena pandai 'adjust' lah untuk pergerakan. Dah tak boleh nak tergesa-gesa berjalan laju lagi.

"Sekarang, saya dah tak minum air yang manis-manis langsung. Hanya minum air panas kosong saja supaya tidak minum banyak. Alhamdulillah, selera makan pun bagus. Tapi, untuk makan saya kena hati-hati juga sebab susah nak telan dan lambat juga nak proses.

"Sekarang, berjalan untuk jarak yang dekat pun, saya dah penat. Baru-baru ini, ketika melawat anak di sekolah tahfiz, saya penat hingga sesak nafas di hadapan tandas sampai keadaan jadi kecoh sebab semua orang cemas.

"Ini pun nak pergi ke Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah pada hujung bulan nanti (Jun) untuk pemeriksaan lanjut jantung, tak tahu macam mana lagi. Saya dah tak boleh nak berjalan jauh, cepat penat," katanya dengan nada termengah-mengah ketika dihubungi Harian Metro.

Ditanya mengenai bantuan kewangan diterima, Bob berkata dia bersyukur kerana ada rakan-rakan rapat yang membantu. Namun, katanya bagi mereka yang mahu menghulurkan sumbangan dia tetap menerima juga.

"Terima kasih diucapkan kepada semua yang membantu. Doakan juga saya terus kuat dengan ujian Allah ini. Saya sudah menerimanya dengan reda dan sabar. Sekarang, saya terus bertahan selagi termampu. Saya yakin dengan segala kebaikan itu daripada Allah," ujarnya memberitahu diziarahi pengarah dan pelakon Sabri Yunus, baru-baru ini.

Terdahulu, pada 8 April lalu Bob dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Rawatan Sultan Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Sasmec@IIUM) di Kuantan, Pahang kerana mengalami masalah cepat penat.

Pada 21 April lalu, Bob berpindah ke Institut Jantung Negara (IJN) untuk rawatan lanjut. Namun, akibat kekangan kewangan dialami dia hanya mendapatkan rawatan selama tiga hari di IJN dan keluar dari hospital serta balik ke Kelantan pada 24 April lalu.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: