22 August 2022

"TRENDING TAK BERENTI LAGU & NYANYIAN KITA BAGUS" - AISHAH SARAN SEMUA PIHAK SOKONG SATU SAMA LAIN



"Panas didebatkan mengenai pengasas-pengasas yang merakamkan single dan terjun dalam industri muzik. Siang-siang I tulis tak payah kecam apa yang I tulis ini adalah pendapat I.


"Sebagai artiste yang mencari makan berpuluh tahun dalam industri ini, I faham dan dalam banyak hal setuju dengan pendapat teman-teman artiste. Tapi realiti sebenarnya sekarang, kita tak boleh halang sesiapa untuk merakamkan suara mereka.

"Cuma kalau kita boleh bekerjasama untuk menjaga quality produk yang dikeluarkan, ada kesedaran dan muhasabah diri dalam tahap bakat masing-masing. Contohnya, kita kena faham bahawa hakikatnya walaupun lagu kita trending itu tak bererti lagu dan nyanyian kita bagus.

"Ia sekadar content dalam akaun media social kita. Trending does not necessarily equals to talent," tulis penyanyi Datuk Aishah dalam hantaran di laman Instagram baru-baru ini.

Klik untuk gambar besar



Juara Gegar Vaganza 4 (GV4) itu tampil mengulas mengenai ledakan pengasas produk dan 'artis baharu' yang berkeyakinan tinggi merakamkan suara sendiri. Namun, semua pihak perlu bekerjasama untuk menjaga kualiti produk atau karya yang dihasilkan dan sedar diri akan tahap bakat sendiri.

Pelantun lagu 'Janji Manis Mu' itu bagaimanapun menyarankan semua pihak bukan hanya artis untuk bersama-sama menyokong satu sama lain dan mengambil pendekatan tertentu untuk menjamin kualiti karya yang dihasilkan.

"Boleh je kita sama-sama cuba support each other, dengan menggalakkan sesiapa yang nak buat rakaman pergilah sekurang-kurangnya belajar basic, sekurang-kurangnya boleh hold a melody. Bahagian produksi pun boleh gunakan macam-macam teknologi. Di luar negara tu ramai artiste yang apa I panggil "created".

"Pendengar juga kita kena 'educate' mungkin sudah masanya ada subjek basic music and appreciation' di sekolah, supaya orang kita tahu menilai yang mana the real talent dan yang mana sekadar hiburan suka-suka. Chill... seni itu luas interpretasinya... lets try to work out what is best for our music industry," ulasnya yang saran belajar asas muzik.


         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: