02 September 2022

REMY ISHAK MOHON DOA, IBU MASIH KRITIKAL: "HARAPAN 50-50, SAYA TERKEJUT HINGGA DIMASUKKAN KE HOSPITAL..."



"Doktor memberitahu keadaan mak masih kritikal meskipun sudah pun selesai pembedahan selama 12 jam itu. Hati saya tak tenang dan tak dapat tidur selama pembedahan itu kerana ia terlalu lama dan doktor memberitahu ia pembedahan terbesar yang melibatkan tiga bahagian dalam jantung iaitu injap, selaput dan satu bahagian dalam jantung.


"Namun saya bersyukur bila mak saya dapat sedarkan diri hari ini (Khamis) dan dia masih mengingati anak-anaknya termasuk memanggil nama saya. Tapi doktor kata dia masih kritikal dan kemungkinan memerlukan pembedahan untuk kali kedua tidak lama lagi," kata pelakon Remy Ishak yang memaklumkan ibunya, Basrah Md Deris, 64, masih berada dalam keadaan kritikal selepas menjalani pembedahan selama 12 jam di Hospital Serdang pada minggu lalu.

Ditemui media selepas selesai majlis Bacaan Yasin dan Doa Selamat anjuran Astro Shaw yang diadakan secara sederhana di Astro Bukit Jalil, Remy atau nama sebenarnya Mohammad Zalimei Ishak, 40, dalam masa sama meluahkan rasa syukur kerana dapat berjumpa dengan ibunya yang baru sahaja sedar dari pembedahan selepas dipindahkan ke CICU (cardiac intensive care unit) di hospital yang sama.

Ibu Remy dikejarkan ke Hospital Serdang dari Hospital Besar Melaka selepas mengalami komplikasi jantung yang kritikal pada minggu lalu. Menceritakan detik saat di beritahu ibunya sudah tiada harapan untuk hidup, Remy memberitahu dia panik dan terkejut malah dia juga dimasukkan ke hospital akibat panik.

Klik untuk gambar besar



"Bila doktor beritahu yang mak saya sebenarnya tak boleh diselamatkan dan hanya ada harapan 50-50 saya ketika itu benar-benar terkejut dan panik. Kepala dan dada saya sakit dan doktor minta saya ke kecemasan. Doktor buat pemeriksaan dan beritahu saya alami kejutan dan terpaksa menahan saya selama sehari di wad sehingga saya stabil," ceritanya.

Justeru, pelakon 'Sangkar' itu masih mengharapkan doa semua supaya mendoakan agar ada keajaiban buat ibunya meskipun sudah cuba reda apa yang akan berlaku. Terdahulu menerusi satu perkongsian di laman Twitter Remy memaklumkan ibunya sedang kritikal di Hospital Besar Melaka dan turut memohon doa orang ramai.

"Doktor cakap apa yang boleh kami lakukan sekarang berdoa sahaja kerana harapan untuk mak saya hidup sangat nipis. Jadi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada yang sudi membuat bacaan yasin serta doa selamat untuk mak saya dan saya juga ingin memohon doa orang ramai untuk mak saya agar ada keajaiban berlaku insya-Allah," ujarnya.



         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: