21 February 2024

HUN HAQEEM LANGGAR K0NTRAK DIARAH BAYAR LEBIH RM600,000 PADA MIG



Penerbit Datuk David Teo baru-baru ini telah berkongsi mengenai kemenangannya atas kes perlangg@ran k0ntrak membabitkan bekas artis di bawah syarikatnya, pelakon Hun Haqeem.
Kata David, mahkamah sudah memutuskan supaya Hun membayar ganti rvgi sebanyak RM613,950 kepada syarikat milik David, Metrowealth.

"Hun Haqeem kena bayar balik kerugian yang dial@mi syarikat. Pada 27 November 2023, Mahkamah Rayuan sudah membuat sidang v1rtual dan memutuskan rayuan kami dibenarkan berhubung liabiliti dengan kos sebanyak RM15,000.

"Keputusan Mahkamah Tinggi berkenaan kes ini, dia (Hun) kena kembalikan ganti rvgi sebanyak RM613,950 dengan syarat, saya buktikan semua kos kervgian.

"Mahkamah juga mengetepikan perintah mahkamah tinggi untuk bayar balik tunggakan sebanyak RM30,240," katanya.

Jelas penerbit itu, Mahkamah Shah Alam pada awalnya memutuskan kes ini selesai tanpa menang atau kal@h, namun, pihaknya membuat rayuan.

"Jadi, permulaan adalah di Mahkamah Shah Alam yang mengatakan, tak ada menang dan tak ada kal@h. Jadi, dia tak perlu bayar ganti rvgi dan saya pun tak menang. Jadi, sebab itulah kami buat rayuan.

"Sekarang, dia perlu pulangkan jumlah pertama iaitu RM30,240. Itu sudah jadi duit syarikat. Dengan tambahan yang kami buktikan semua resit, dia kena bayar RM613,950," ujarnya.

Difahamkan, Hun yang setakat ini baru membayar separuh daripada jumlah pertama itu menamatkan k0ntrak pada 2021 dan masih berbaki lebih kurang dua tahun.

"Kontraknya sepatutnya lima tahun. Dia keluar pada 2021 dan tinggal baki lebih kurang dua tahun lebih. Waktu itu, namanya sedang 'mel£tup'.

"Sebab itulah kervgian jadi besar. Kalau dia keluar waktu baru masuk, tak ada kervgian sebab kami tak l@bur banyak. Tapi, ini dah l@bur, sebab itu banyak tawaran kerja dia bat@lkan. Bila bat@l, jadi kervgian.

"Sampai sekarang, dia baru pulangkan separuh sahaja dari jumlah RM30,240. Kalau dia gag@l bayar, secara automatik, dia akan diisyt1harkan mufl1s," jelasnya.

Dalam pada itu, tambah David lagi, Hun adalah artis pertama di bawah syarikatnya yang dibawa ke mahkamah dan mengikut jalan undang-undang walaupun isu perlangg@ran k0ntrak ini, bukan isu baharu.

"Sebenarnya, sepanjang menjadi syarikat mer£krut artis, ada beberapa artis yang pernah buat begini. Tapi, sebab nama mereka tak terlalu popular, kami bagi saja peluang.

"Tapi, memang sebelum tandatangan k0ntrak, saya cakap awal-awal supaya tak jadi kacang lup@kan kulit. Tapi, ia tetap berlaku. Ada yang kami tak kisah, kami lepaskan sahaja memandangkan pel@buran tak banyak.

"Sebenarnya, dia mula jadi hero, dalam filem YouTube saya, 'Legenda Budak Kolej'. Dia jadi hero. Dalam filem pendek jenama makanan, dia jadi hero juga. Kalau dulu, siapa nak panggil dia jadi hero. Jadi, memang saya sekarang gunakan YouTube saya untuk naikkan nama artis sebagai hero dan heroin.

"Jadi, dia adalah artis pertama yang kami gunakan jalan undang-undang dan bawa ke mahkamah. Semasa dia keluar, dia langsung tak boleh berund1ng dan tak bertol@k ansur," tutur David yang dalam masa sama juga meminta agar kes ini dijadikan pengajaran terutamanya buat artis baharu.

"Ini satu pengajaran kepada artis-artis yang belum berjaya. Jangan janji, tapi tak pasti. Kamu tandatangan k0ntrak, tapi lupa perjanjian yang dibuat. Itu prinsip seorang manusia yang memegang tanggungjawab," katanya.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: