22 June 2024

ANAK DITUDVH & DIC4CI - DHARMA HARUN RASA SEDIH : "ORANG LUAR TIDAK MENGETAHUI HUJUNG PANGKAL CERITA..."



"Saya sedar mengenai kec@man dil£mparkan pada mereka. Sudah tentu sebagai bapa saya berasa sedih anak ditudvh dan dic@ci.

"Sebenarnya dari umur 18 tahun lagi mereka dah ikut saya buat filem. Mereka tolong pr0duksi saya buat drama dan program televisyen.

"Merekalah yang berlakon, tulis skrip, menerbit dan mengarah. Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kami memang tak berd£pan mas@lah kewangan.

"Bagaimanapun mas@lah mula berl@ku apabila sebuah stesen TV yang berjanji untuk membeli pr0gram terbitan syarikat saya berjudul 'Deko Ibadah' bernilai RM312,000 tidak berbuat demikian.

"Saya fikir kalau dapat duit itu, saya adalah duit dan minta anak-anak sambung pengajian, tapi mal@ngnya duit itu tak masuk hingga saya dib£bani mas@lah," katanya

Demikianlah ujar pelakon veteran, Dharma Harun Al-Rashid yang enggan mengambil pusing mengenai kec@man yang dil£mparkan terhadap dua anaknya, Siti Qurratu Aini, 36, dan Muhammad Al Syafiq Mohamad Azman, 35, yang didakwa enggan bekerja untuk membantu mas@lah kewangan yang dihad@pinya.

Kata Dharma, orang luar tidak mengetahui hujung pangkal cerita dan terus menghukvm anak-anaknya itu, sedangkan dia sendiri yang menggalakkan mereka untuk menyambung pengajian pada usia sebegitu.

Klik untuk gambar besar

Dalam pada itu, Dharma mengakui, dirinya b1ngung apabila orang luar begitu k£ras menghent@m anak-anaknya sedangkan mereka melakukan sesuatu yang baik untuk masa depan yang lebih cerah.

"Saya pun tak faham kenapa orang luar mar@h sangat anak sambung belajar. Kalau anak-anak saya tengah melep@k di pusat-pusat beli belah, bolehlah mereka mar@h tapi mereka pergi sambung belajar.

"Selama ini mereka ikut segala permintaan saya dan mula terb@bit dalam dunia penerbitan sehingga tiada masa untuk sambung pengajian, jadi saya percaya ini adalah masa yang terbaik.

"Lagipun saya nak mereka ada pendidikan supaya senang nak cari kerja tetap. Tak perlulah mereka nak hidup sus@h lagi," jelasnya sambil mengalirkan air mata.

Sementara itu, anak sulungnya iaitu Siti Qurratu Aini, mengambil langkah berdiam diri dan tidak melat@h dengan kec@man yang diterima.

"Saya tak boleh tutup mulut orang. Jika saya di pihak yang betul maka tak perlu bising-bising. Sebelum ini kami tak had@pi mas@lah kewangan jadi fokus saya hanya belajar saja. Tapi tak sangka pula kami akan diuj1.

"Saya tahu ada yang pers0alkan kenapa tak bekerja sambil belajar, jujurnya jadual belajar saya terlalu padat tapi mungkin selepas ini saya akan pertimb@ngkan," katanya yang akan menghabiskan pengajian dalam bidang sarjana muda penulisan dengan kepujian (penulisan filem dan televisyen) di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara).

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: