03 June 2024

FREDO FLYBAITS BERD£PAN S4KIT JANTUNG KRIT1KAL - ISTERI HARAP ADA PIHAK MEMBANTU : "KALAU BELON INI MEL£TUP, DIA BOLEH MENINGGAL"



Isteri kepada penyanyi popular, Fredo Flybaits iaitu Suzlynna Mustapha menjelaskan, suaminya kini berd£pan s@kit jantung krit1kal dan menerima rawatan di sebuah hospital di Singapura.
Menurut Suzlynna, sebelum ini suaminya itu kehil@ngan pendapatan semasa C0V1D dan sekarang berd£pan uj1an ini pula.

"Abang bukan berdepan mas@lah bl0ckage (saluran dar@h tersumb@t) biasa, tapi saluran artil£ri yang paling besar jadi macam belon.

"Ia boleh mel£tup kalau menyanyi nada tinggi atau buat kerja b£rat seperti banyak berjalan hingga tak cukup nafas. Abang pun dah berapa bulan tak boleh kerja.

"Saya terpaksa bawa abang balik ke Singapura kerana dia tak dapat taraf penduduk tetap Malaysia. Dia dah lama mohon dan pihak berkenaan kata mereka dah hantar surat lengkap ke alamat rumah lama kami.

"Tapi lepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kami tiada duit untuk bayar sewa rumah dan pindah keluar. Penyewa baru tak bagi kerjasama serahkan surat itu kepada kami.

"Kami ada buat surat rayuan dengan JPN tapi belum ada jawapan. Apa nak buat, ini nasib suami saya," tuturnya agak sedih.

Selain itu, anak kepada pelakon legenda, Datuk Mustapha Maarof ini berkata, di Singapura warga emas seperti Fredo mendapat pertolongan dari kerajaan.

"Jiwa abang lebih kepada Malaysia, tapi apakan daya kena buat rawatan di Singapura. Kami tiada duit untuk buat rawatan di Malaysia. Abang kena jalani pelbagai rawatan sebelum buat pemb£dahan.

"Umur lebih 70 tahun kena lalui banyak pros£dur. Kadang kena buat banyak pemeriksaan seperti ujian dar@h, x-ray, ecg sebelum ambil ubat untuk persediaan nak buat 'open h@rd surg£ry'.

"Badan abang susut 20 kilogram (kg) dari asal 80 kg. Saya tak pernah tengok dia susut macam ini. Kalau belon ini mel£tup, dia boleh meninggal kerana itu antara art£ri dar@h paling besar.

"Abang minta maaf dengan saya kerana tak dapat bekerja. Bagi saya itu bukan sal@h abang," katanya.

Dalam pada itu, Suzlynna turut memberitahu, dia bekerja membantu nyanyian suaminya dan dia kini turut hil@ng sumber pendapatan tetap.

"Anak lelaki kami belajar di Universiti Malaya dan dia terpaksa catu makan dan belanja untuk hidup. Syukur ada juga pihak yang bantu sebelum ini untuk yuran pengajian dia.

"Abang pun dapat sumbangan dari Yayasan Kebajikan Artis Tanahair (YKAT), Yayasan Nurjiwa dan Seniman ketika bulan puasa. Semua wang saya guna untuk kos rawatan dan apabila ditukar kepada wang Singapura jumlahnya kecil sahaja.

"Buat masa ini kami tump@ng rumah kakak angkat di Johor Bahru dan berulang ke Singapura apabila ada pemeriksaan. Kos sara hidup di Johor lebih murah berbanding Singapura," jelasnya yang mengharapkan agar ada pihak terus membantu mereka.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: