23 June 2024

"KALAU STESEN TV ITU NAK BAYAR BAWAH RM100,000 PUN SAYA AMBIL SEBAB TENGAH SUS4H SANGAT INI" - DHARMA HARAP STES£N TV SEGERA BAYAR PR0GRAM TERBITAN PR0DUKSINYA



Pelakon veteran era 1980-an, Dharma Harun Al-Rashid, 68, mengakui amat kec£wa dengan pihak stes£n TV yang sehingga kini masih belum membuat pembayaran pr0gram terbitan pr0duksinya iaitu 'Deko Ibadah' dua tahun lalu.
Dalam pada itu, Dharma berharap pihak stesen TV yang sudah menayangkan pr0gram 'Deko Ibadah' itu dapat membuat pembayaran, walaupun kurang daripada jumlah ditandatangani dalam k0ntrak.

Kata Dharma, walaupun k0s pembikinan pr0gram 13 episod itu diperolehnya daripada g£ran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), namun tetap perlu mencari tajaan daripada syarikat luar lain berikutan k0s barangan yang mahal.

"Dua tahun lalu, saya ada membuat pr0gram Islamik iaitu 'Deko Ibadah' yang mencari surau-surau sudah lama tidak bertukar ganti, kami baik pulih selepas dapat persetujuan pihak pengerusinya dalam tempoh tiga hari. Pr0gram itu sudah pun ditayangkan oleh stes£n TV itu.

"Tapi, mas@lahnya stes£n TV berkenaan tak bayar kami sampai sekarang. Ini kali pertama saya kena dengan stes£n TV. Bagaimanapun, perbincangan ada dibuat, tetapi dia (stes£n TV) terus senyap saja.

"Masa kami berbincang itu, pihak stes£n TV terb@bit ada tanya kalau tak dapat bayar penuh, boleh bayar berapa dan saya sebut jumlahnya yang dah banyak dikurangkan, namun dia (stes£n TV) terus berdiam," ujarnya.

Dalam pada itu, menurut Dharma lagi, mengikut k0ntrak ditandatangani itu, pihak stes£n TV berkenaan yang menawarkan harga sebanyak RM312,000 untuk pr0gram 'Deko Ibadah' dihasilkan dan bukan daripada pr0duksinya yang bersik@p 'dem@nd'.

"Dah pihak stes£n TV yang nak bayar dengan jumlah RM312,000 mengikut k0ntrak ditulis dan bukan daripada pihak pr0duksi saya yang minta sebanyak itu. Jadi, saya ikut saja dan akhirnya tak dapat bayar dengan alasan tiada duit.

"Kalau stes£n TV itu nak bayar bawah RM100,000 pun untuk pr0gram 'Deko Ibadah' itu saya ambil sebab tengah sus@h sangat ini, sampai macam itu," katanya.

Difahamkan, pr0gram 'Deko Ibadah' yang dihasilkan oleh pr0duksinya dikenali WWS Studios itu sudah ditayangkan stesen TV terb@bit pada 2022 dan Dharma mendakwa 'r@ting' dicatatkan juga bagus sehingga jutaan tontonan penonton.

Terdahulu, Dharma yang pernah popular dengan watak Cikgu Azmi dalam filem 'Adik Manja' berhad@pan mas@lah kewangan sehingga gag@l membayar sewa rumah tertungg@k sebanyak RM7,500.

Malah, Dharma dan keluargnya juga difahamkan sudah menerima n0tis untuk mengosongkan kediaman yang disewanya di Wangsa Maju sehingga hujung Jun ini daripada pemilik.

Bagaimanapun, dua anaknya iaitu Siti Qurratu Aini, 36, dan Muhammad Al Syafiq Mohamad Azman, 35, difahamkan tidak bekerja kerana masih belajar di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara).

Sejak kisah mas@lah kewangan dihad@pi itu tular, Dharma menjadi perhatian ramai termasuk beberapa pihak seperti Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Pusat Zakat dan Yayasan Budi tampil membantunya.

         ________________________

JOM LAWAT YOUTUBE KAMI (MYPAPARAZZI) :
KLIK DI SINI..!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: