12 September 2011

SIAPA MAMPU KALAHKAN KL GANGSTER?

Sejarah telah tercipta apabila Syamsul Yusof mencatat kejayaan cemerlang memintas monopoli David Teo apabila filem arahannya, KL Gangster berjaya kekal di puncak carta filem Malaysia sebagai kutipan paling tertinggi setakat ini iaitu RM11.74 juta. Maklumat dan carta tersebut yang telah dikeluarkan oleh Perbadanan Perfileman Malaysia (FINAS) menyebut, MIG Production hanya mampu mengutip angka 8 melalui dua filemnya iaitu Ngangkung dan Kongsi.

Apa yang menyedihkan, filem berbajet besar iaitu Hikayat Merong Mahawangsa hanya mampu mengutip RM6.50 juta. Ia menandakan, bajet bukan penentu kejayaan sesebuah filem melainkan garapan menarik, idea yang ampuh serta kemampuannya menarik selera penonton ke pawagam.

Persoalannya sekarang, mampukah KL Gangster mengekalkan rekod kutipannya itu? Mungkinkah esok, Hantu Bonceng atau filem-filem terbaru yang lain bakal memintas pencapaian tersebut dengan kutipan melebihi RM20 juta pula? Jawapannya ialah dalam update terkini yang bakal dikeluarkan oleh Finas nanti bagi meneruskan tradisi kutipan 'juta' yang menguntungkan industri perfileman negara.

Klik untuk imej besar..



No comments: