06 May 2014

LAMBAT SOLAT - ANAK NATASHA HUDSON 'TEGUR' MUMMY



Sejak berhijab, Natasha Hudson mengakui merasa seronok ke kelas agama bersama suami dan anaknya sulungnya. Bukan dia sahaja yang teruja, malah anaknya juga sangat teruja mendapat pendedahan awal mempelajari ilmu agama.

Namun yang menyentuh hati Natasha ialah apabila anaknya akan menegur sekiranya dia lambat menunaikan solat.





"Disebabkan saya tiada pembantu rumah, ke mana saja saya pergi, saya memang akan bawa sekali anak-anak saya. Termasuklah bila saya dan suami ke kelas agama, anak-anak akan ikut. Di sana ada bilik khas untuk kanak-kanak.

"Saya perasaan yang Neesa sekarang pun dah mula minta nak pakai tudung. Agaknya sebab saya selalu bawa die ke kelas juga bazaar islamik. Kadang-kadang tu bila dia tengok saya pakai tudung, terus dia pun terus ambil tudung saya di dalam almari dan pakai.



"Selain tu, kalau dia tau saya lewat solat, dia sendiri yang akan ingatkan saya 'mummy, tak sembahyang? Mummy, kenapa lambat?'. Saya gembira dan bersyukur sebab walaupun dia masih kecil, ujarnya.

Untuk info, Natasha kini sedang menghabiskan pengajiannya dalam jurusan diploma Pengajian Islam di Pusat Islam Yayasan Taklim yang terletak di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI), Kuala Lumpur. Dia yang bakal menamatkan pengajian pada Mei ini merancang mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah pula.

"Sekarang ni saya sedang habiskan diploma saya dalam pengajian Islam. Saya mula ambil krusus ni pada September tahun lepas. Saya berlajar di Pusat Islam, Yayasan Taklim yang berkolaborasi dengan Irees Institute, Texas. InsyaAllah saya nak sambung ke peringkat ijazah selepas ini.

"Sebenarnya minat saya mahu mendalami agama sudah timbul sejak remaja lagi. Dan ketika saya saya hamil anak kedua, saya teringin nak sambung belaar di Universiti Malaya. Tapi susah nak dapat peluang tu. Dan sejak tahun lepas saya dan suami selalu ke Taklim untuk belajar kelas agama. Kebetulan pihak institut ada buka tawaran untuk diploma, jadi tak lepaskan peluang itu," tambahnya sambil tersenyum.



         ________________________


No comments: