17 August 2016

KINI BERHIJRAH - ZUL HANDY BLACK MAHU JADI MUSLIM YANG BAIK



Alhamdulillah... syukur kerana sekarang ni ramai artis-artis yang dah berhijrah menjadi muslim dan muslimah yang lebih baik, termasuklah penyanyi dan pelakon Zul Handy Black yang mula mendalami agama untuk menjadi insan lebih baik selepas selesai menyertai pertandingan Gegar Vaganza, akhir tahun lalu.

Zul atau nama sebenarnya Nurzul Suphia'an Sa'ban berkata, keinginan untuk berbuat demikian sudah lama tersimpan dalam hati dan sejak dua tahun lalu, dia sedikit demi sedikit mula mendalami ilmu agama.

"Hendak dikatakan saya mendapat hidayah selepas Gegar Vaganza, ia bukanlah begitu. Tetapi, keinginan mahu mendalami agama sendiri makin membuak-buak sejak dua tahun lalu.





"Sedikit demi sedikit saya mengosongkan waktu bagi menghadiri ceramah agama dan bergaul dengan golongan tabligh.

"Secara tidak langsung, saya semakin sedar dengan kekhilafan silam dan perlahan-lahan mengubah diri menjadi seorang Islam yang lebih baik," tuturnya.

Tambah Zul, sambil menambah pengetahuan agama, dia turut berdakwah mengikut caranya sendiri dengan menubuhkan kumpulan Assalam Buskers, menyanyi di jalanan dan pada masa sama menyampaikan ilmu. Dia turut diundang sebagai tetamu khas pada acara keagamaan bagi berkongsi pengalaman dan perjalanan perubahannya itu.

___________________________________________________
--- IKLAN ---

BERMINAT UNTUK BERIKLAN DI MYARTIS?   KLIK UNTUK INFO
_____________________________________________________

"Dalam mengumpul ilmu, saya turut menyebarkan fahaman yang saya pelajari. Saya berdakwah dengan tiga cara iaitu menggunakan pendekatan muzik menerusi Assalam Buskers, bergerak bersama sekumpulan tabligh dan menghadiri sesi ceramah agama.

"Saya bagaimanapun tidak mahu digelar sebagai seorang ahli tabligh semata-mata kerana fahaman masyarakat mengenainya berbeza-beza. Apa saya lalui lebih secara alami. Alhamdulillah, ramai peminat menyokong dengan apa yang saya buat sekarang ini," ujarnya dipetik sebagai berkata.

Ditanya mengenai hala tuju kerjaya seni pula termasuk lakonan, kata Zul, dia tidak akan meninggalkan karier itu. Cuma, dia cuba untuk lebih bersikap memilih terhadap watak yang ditawarkan.



"Begitu juga dengan persembahan nyanyian yang ditawarkan, saya kena lihat jenis penganjuran majlis itu.

"Dalam mengejar saham akhirat, kerja-kerja di dunia tidak dilupa. Saya begitupun akan bekerja mengikut cara yang dibenarkan.

"Penampilan saya juga berbeza apabila kini saya sentiasa berjubah, memakai kopiah dan berjanggut. Mungkin ada yang beranggapan penampilan seperti ini tidak bersih. Tidak mengapa, saya mahu mengikut sunnah Rasulullah," jelasnya.
















Sumber: Berita Harian
Foto: Zul Handy Black IG


         ________________________





No comments: