20 May 2017

ISU TAMPAR DI DEPAN PM - ZED ZAIDI TELAH AMBIL TINDAKAN 'ON THE SPOT'



"Semua sudah diselesaikan on the spot. Mereka sudah meminta maaf dan memaafkan antara satu sama lain. Semuanya happy ending. Orang yang tidak datang memanglah tidak nampak.

"Semasa kejadian itu saya duduk di belakang dan menenangkan Mat Over dan David Teo. Saya sejukkan hati Mat Over dengan beri dia minum air sirap banyak-banyak, lepas tu saya pergi jumpa David yang ketika itu di tandas dan minta dia bersabar.

"David memang cara dia bercakap begitu, namun orang luar yang tidak rapat dengannya tidak tahu cara dia," demikian kata Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi atau nama sebenarnya Rozaidi Jamil berhubung isu ini.





Zed diminta mengulas tentang pandangan segelintir netizen termasuk selebriti tempatan yang meminta pihak Seniman mengambil tindakan terhadap insiden yang berlaku. Ia termasuk permintaan Afdlin Shauki agar Zed melakukan sesuatu berhubung isu berkenaan.

Ini kerana Seniman sebelum ini agak lantang dalam pelbagai perkara yang ada kaitan dengan dunia seni tempatan.

Dalam pada itu, kata Zed, pihaknya sudah menjalankan tanggungjawab dengan pantas apabila membuka jalan pendamaian insiden pertelingkahan David Teo dan Mat Over sebelum majlis Dialog Transformasi Nasional 2050 (TN2050) tamat.

Tambah Zed, tiada apa yang perlu dipanjangkan lagi berikutan dua selebriti berkenaan termasuk Datuk Rosyam Nor selaku moderator sudah bersalaman antara satu sama lain di hadapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Klik untuk gambar besar


Dalam kejadian malam Rabu lalu, David ditampar pelakon Sulaiman Yassin atau lebih dikenali sebagai Mat Over selepas dia mempertikaikan cara Rosyam mengendalikan program itu.

David merasakan tidak adil kerana Rosyam hanya memberi fokus kepada tetamu yang berhadapan dengannya dan bukan di belakang.

Pada masa sama, Zed meminta kepada mana-mana penggiat seni yang tidak hadir pada majlis berkenaan agar tidak memberi sebarang pandangan yang mengeruhkan lagi keadaan.

Jelasnya, mereka tidak perlu menulis pandangan di laman-laman sosial berdasarkan video yang tersebar semata-mata.

"Saya minta artis yang tidak datang jangan komen sebab mereka tidak berada di tempat kejadian serta tidak tahu situasi sebenar yang berlaku.

"Perkara itu hanya mengeruhkan keadaan sahaja. Apa yang mereka tonton dalam video yang menjadi viral, mereka tidak tahu sepenuhnya yang terjadi pada malam itu," ujarnya.

Di samping itu, Zed menganggap kejadian berkenaan tidak sepatutnya berlaku dan dia berharap insiden tersebut dapat menjadi iktibar kepada semua penggiat seni pada masa akan datang.

"Saya tahu buat kerja saya, orang tak nampak apa saya lakukan pada malam itu. Saya pelik juga bila saya bising orang marah, bila saya sudah selesaikan senyap-senyap ada pula yang mahu dengar saya bersuara," tuturnya.


www.myartis.com / Sumber: mStar




         ________________________





No comments: