25 January 2019

ISU TANAH JINS SHAMSUDDIN RM2.75 JUTA - HANG TUAH SAMAN ADIK, HANG JEBAT


"Tanah milik arwah bapa saya telah dijual pada 2015 kepada pihak lain tanpa pengetahuan saya setelah membuat semakan di Pejabat Tanah dan Galian Gombk selepas menerima nasihat daripada peguam saya.





"Saya terpaksa mengambil tindakan undang-undang selepas pihak Jebat dan penguamnya tidak mahu bertemu untuk membincangkan perkara tersebut," kata demikian kata anak pelakon Tan Sri Jins Shamsuddin, Hang Tuah.

Dua anak kepada Jins Shamsuddin iaitu Hang Tuah dan Jafri memfailkan saman terhadap adiknya iaitu Putera Hang Jebat atas dakwaan memalsukan dokumen surat wakil kuasa sebidang tanah seluas 0.265 hektar yang terletak di Ulu Klang.

Menurut Hang Tuah atau nama sebenarnya Hang Tuah @ Shazrin Mohamed Jin, tanah tersebut telah dijual dengan harga RM2.75 juta pada 2015 kepada defendan ketiga iaitu Barakatul Kamaria Ahmad tanpa pengetahuanya.

Kata Hang Tuah, dia mengetahui jual beli tanah tersebut setelah membuat semakan di Pejabat Tanah dan Galian Daerah Gombak pada 2015 selepas mendapat nasihat peguam.

Hang Tuah ditemui ketika sidang media bagi menjelaskan perkara itu di Petaling Jaya pada Jumaat bersama dua peguamnya iaitu Iskandar Ismail dan Nur Syahiran dari Tetuan Basharuddin Iskandar.

Klik untuk gambar besar


Untuk makluman anda, Hang Tuah, Jafri dan Hang Jebat merupakan adik-beradik berlainan ibu. Jafri ialah anak hasil perkahwinan pertama Jins Shamsuddin dengan seniwati Rahmah Rahmat.

Allahyarham kemudian bercerai dan berkahwin dengan Jamilah Shukor dan mendapat Hang Tuah. Beliau kemudian berkahwin untuk kali ketiga dengan Halijah Abdullah dan dikurniakan dua orang anak iaitu Putera Hang Jebat dan Putera Hang Nedim.

Dalam tuntutan saman itu, Hang Tuah bersama Jafri selaku plantif memfailkan saman bagi menuntut ganti rugi dan deklarasi pembatalan surat kuasa wakil hak milik tanah pada 3 Januari lalu di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Tuntutan saman tersebut dibuat kepada tiga defendan iaitu Putera Hang Jebat Mohamed Jin, peguamnya yang bernama Rosal Azimin dan pemilik terkini Tanah tersebut, Barakatul Kamaria Ahmad.

Menurut Hang Tuah, dia mengesyaki tanah tersebut telah dijual dengan menggunakan tanda tangan palsu Jins Shamsuddin sedangkan ketika itu arwah menghidap penyakit Alzheimer (nyanyuk).



Dalam pada itu, tujuan Hang Tuah mengambil tindakan undang-undang itu bagi menuntut keadilan untuk kesemua waris-waris Allahyarham.

"Saya mengesyaki tanah itu telah dijual dengan menggunakan tanda tangan palsu arwah bapa. Sebab tanda tangan itu tidak kemas.

"Dan ketika itu pula arwah sedang menghidap penyakit Alzheimer, jadi mustahil untuk menurunkan tanda tangan dengan kemas. Sebenarnya saya ambil tindakan ini bukan sebabkan nak harta atau duit.

"tapi ini jalan terakhir untuk saya menuntut keadilan bagi semua waris-waris arwah. Terutamanya, anak sulung arwah iaitu Jafri yang berada di Singapura yang tidak tahu apa-apa dan tidak pernah mendapat sebarang harta," ujarnya.

Jins Shamsuddin meninggal dunia pada 1 Mac 2017 pada usia 82 tahun akibat sesak nafas selepas menikmati cucur kodok pemberian isteri.


www.myartis.com / Sumber: mStar


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: