04 May 2019

"BTS MENAKLUK DUNIA... KITA TAK BOLEH SAMAKAN DENGAN ARTIS TEMPATAN" - RAMLI SARIP


"Perkara ini ada pro dan kontranya. Kalau dalam TV boleh disiarkan mengenai artis K-Pop, sama juga kalau dibuat di sini cuma bezanya ini lebih fizikal. Ada juga persembahan yang kadang-kadang kena ada garis panduan. Saya sebenarnya tidak banyak komen mengenai isu ini.





"Kalau saya cakap tidak suka, hal ini masih berkaitan mengenai muzik dan seni. Kalau saya cakap saya suka, nanti ada yang mempertikaikan kenapa pada usia sekarang, saya masih menggalakkan perkara sebegini? Bagi saya, saya sangat terbuka mengenai hal ini dan terpulang jika tidak berlaku pelanggaran garis panduan yang munasabah, saya sokong.

"Kalau persembahan itu mencolok mata, barulah kena fikirlah mengenai undang-undang. BTS sudah menakluk dunia dan menjelajah negara besar termasuk China, Amerika Syarikat (AS) dan kita tidak boleh samakan mereka dengan artis tempatan. Sejujurnya, persembahan kita boleh sampai tak sebagaimana mereka lakukan dan ada tak orang nak tengok?

"Kumpulan itu bekerja terlalu keras, malah produksi mereka sangat profesional hingga acara anugerah berprestij di AS pun menjemput mereka. Pasti ada yang sangat istimewa mengenai BTS dan itu realiti perlu diterima. Nak komen biar ada alasan yang sangat kukuh.

Klik untuk gambar besar


"Kalau saya cakap tidak suka sesuatu muzik, bukan bermakna anti muzik berkenaan dan kena terima hakikat ramai yang lain sukakannya. Kalau muzik K-Pop diberi ruang yang logik dan tidak bercanggah dengan garis panduan diberikan, tiada masalah.

"Kalaulah persembahan itu melanggar hak asasi atau budaya tempatan, barulah tak kena," demikian kata penyanyi Datuk Ramli Sarip berhubung isu Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mahu mengundang kumpulan K-Pop dari Korea Selatan, Bangtan Boys (BTS) ke negara ini bagi mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2020

Menurut Syed Saddiq berhubung isu tersebut yang kini sedang kecoh, antara objektif utama niat itu adalah mahu mengubah trend supaya Malaysia menjadi destinasi persidangan dan konsert antarabangsa yang dapat menarik minat pelancong luar.



Dalam sebuah kenyataan di Instagram (IG) miliknya, beliau memberikan contoh di Singapura apabila kumpulan rock, Coldplay dan BTS memilih negara itu, Stadium Nasional Singapura dipenuhi peminat dan tiket habis dijual dalam tempoh kurang empat jam.

Bagaimanapun, hasratnya itu mendapat tentangan ramai pihak termasuk artis tempatan antaranya Datuk Awie yang menyifatkan hasrat Syed Saddiq itu akan menjahanamkan artis tempatan.

Bekas Timbalan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Wira Mas Ermieyati Samsudin pula berkata, kedatangan kumpulan muzik berkenaan tidak mustahil memberi kesan negatif kepada budaya masyarakat tempatan, khususnya belia.

Dalam kalangan artis tempatan juga, pendapat mereka berbelah bagi apabila ada yang memberikan reaksi positif berserta justifikasi selain cuma menentang tanpa alasan khusus. Berikut pendapat dua artis lama mengenai isu berkenaan.




www.myartis.com / Sumber: Harian Metro


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: