24 November 2019

"UTAMAKAN PELAKON LAMA..... SAYA SETUJU... MASIH RAMAI TIADA KERJA" - ELIZAD


"Secara peribadi sebagai seorang pelakon, kita harus utamakan pelakon dari generasi lama kerana mereka memang berbakat, kita ada Wan Maimunah, Fauziah Nawi dan ramai lagi. Sekarang pelakon baru muncul seperti cendawan tumbuh selepas hujan, jika pelakon-pelakon senior diberi keutamaan, sudah tentu pelakon-pelakon baru dapat menimba ilmu dari mereka ketika bekerjasama dalam sesebuah drama ataupun filem.





"Saya setuju dengan peraturan terbaru dari Finas itu kerana saya juga akan menjadi tua suatu hari nanti, tak salah kalau industri hiburan tempatan keluarkan semula pelakon lama kerana jika dilihat, masih ramai antara mereka yang tiada kerja kerana tidak menerima tawaran lakonan," ujar pelakon dan penyampai radio Sinar, Siti Elizad Sharifuddin yang bersetuju dengan peraturan terbaru yang dikeluarkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang melarang pelakon muda disolek untuk memegang watak orang tua.

Menurut Elizad, pelakon dari generasi lama harus diberi keutamaan kerana mereka dapat membantu serta memberi tunjuk ajar kepada pelakon baru. Tambah Elizad, solekan menuakan wajah sesuai digunakan jika melibatkan watak mengalami penyakit seperti Leukimia: "Bagi saya, solekan menuakan wajah boleh digunakan untuk watak melibatakan penyakit seperti Leukimia. Kebiasaanya, pesakit Leukimia akan mengalami kedutan, kulit akan jatuh sedikit dan kelihatan lesu, solekan sebegini tidaklah menjadi isu".

Rabu lalu, pengurusi Finas, Datuk Hans Isaac mengeluarkan kenyataan bahawa semua stesen televisyen tidak akan membenarkan pelakon muda disolek untuk memegang watak tua dalam drama dan telefilem terbitan mereka bermula Januari tahun hadapan. Difahamkan, peraturan terbaru itu bertujuan untuk memastikan jaminan pelakon veteran masih ditawarkan pekerjaan.

Klik untuk gambar besar



www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram Siti Elizad


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: