04 January 2020

"KAMBING KACAK, TUNGGU LAPORAN POLIS KEDUA..." - ISTERI ARWAH PITT HANIF


Isteri pengarah, Allahyarham Pitt Hanif, Farah Ahmad memuatnaik beberapa komen netizen yang dianggap keterlaluan hingga menggelarkan dirinya wanita murahan di laman Facebook dan Instagram. Pengguna Facebook dengan menggunakan nama 'Kambing Kacak' pula didapati sering memuatnaik komen jelik dan lucah yang menghina keluarga arwah suaminya Pitt Hanif, termasuk ibu mentua, Fauziah Nawi.





Farah merujuk kepada pengguna laman sosial yang menggunakan nama 'Kambing Kacak' yang menulis komen biadap dan keterlaluan terhadap dirinya, arwah Pitt ibu mentuanya baru-baru ini. Farah ketika dihubungi berkata, kali pertama dia membuat laporan atas nama akaun itu pada 11 November lalu di Balai Polis UTC Dato’ Keramat, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, menurut Farah, tidak ada sebarang maklum balas diterima daripada pihak berwajib. Malah, pemilik akaun sama sekali lagi menulis komen sedemikian di laman sosial miliknya hujung tahun lalu.

Klik untuk gambar besar


"Kepada Kambing Kacak, tunggu laporan polis kedua daripada saya dan tindakan selanjutnya. Kepada pengguna lain yang turut menulis komen melampau, anda juga dalam senarai saya. Insya-Allah, saya akan buat laporan terutama buat Kambing Kacak. Ini kali kedua saya dapat tahu, itu pun ada kenalan nampak komen dan maklumkan kepada saya.

"Sebab saya tidak dapat nak baca semua komen. Kalau ikutkan banyak lagi komen yang mengarut di Twitter dan blog, tapi saya malas nak baca dan layan. Saya jenis kalau sekali imbas komen mengarut, malas nak amik 'port'.

"Namun, Kambing Kacak ini dari awal apa masalah dia pun tak tahu. Nak kata saya muat naik gambar mengarut tidak juga. Sedangkan status kemas kini mengenai kenduri tahlil dan arwah pun dia komen mengarut. Bukannya saya pakai baju 'two pieces'," kata Farah mengenai komen keterlaluan diterima di laman sosial.



Menurut Farah, segelintir netizen pula sengaja buat hal dengan mencari gambar lama sebelum menulis komen keterlaluan: "Bagi netizen yang 'stalk' gambar sebelum kejadian kemudian komen mengarut, saya berasakan mereka sendiri cari masalah. Kalau nak tengok, tengok saja. Sebab mereka pun tidak kenal saya dan saya pun tak kenal mereka. Rasanya kalau mereka kenal saya baru mereka tahu saya ini macam mana".

Farah berkata, tindakannya untuk membuat laporan polis dan mengambil tindakan mendapat sokongan ibu mentuanya yang juga pelakon veteran, Fauziah Nawi: "Mama marah dan dia bersetuju untuk saya buat laporan polis dan ambil tindakan seterusnya. Sebabnya ini sudah melampau. Sebelum ini saya diam saja walau apa pun orang cakap sebab malas nak layan.

"Bagi saya, selagi komen itu hanya membabitkan saya seorang, saya tidak kisah. Namun, ini sudah membabitkan suami, anak-anak dan mak mentua. Bukan saja maruah, tapi keselamatan mereka juga. Jadi, saya anggap mereka sangat keterlaluan," tuturnya.


www.myartis.com / Sumber & foto: Harian Metro & Instagram Farah Ahmad


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: