04 March 2020

LEINA HANGAT: "KITA TIDAK TENTU JADI BAIK KALAU TAK PERNAH 'JAHAT' DULU"


Penyanyi era 90-an, Leina Hangat yang sudah mengenakan tudung kira-kira 10 tahun lalu itu menjelaskan apa yang dilalui sebelum ini pengajaran terbaik untuk dirinya. Jika dulu, penampilan berani Leina sering menjadi perbualan hangat dan mencetuskan kontroversi. Malah, keunikan nama pentasnya itu sekali gus membuatkan dirinya kekal diingati sebagai pencinta muzik.





"Biasalah, zaman jahiliah. Semua merasa, kalau tidak kita tidak tentu akan jadi baik kalau kita tak pernah 'jahat' dulu. Itu pada pandangan saya. Kalau saya tak jadi jahat dulu, kemungkinan, saya tak akan jadi baik seperti sekarang. Mungkin tak cukup baik di mata manusia, tapi sekurang-kurangnya saya cuba jadi lebih baik untuk Allah," tuturnya.

Menurut Liena, setiap individu pasti punya kisah tersendiri yang akan dijadikan pedoman dan pengalaman mendewasakannya: "Bagi saya, setiap individu ada perjalanannya dan insya-Allah jika niat betul dan cuba untuk dekatkan diri dengan Allah, teruskan doa agar ditunjukkan jalan yang benar. Percayalah waktu itu akan datang. Saya pun rasa macam mimpi. Kehidupan yang dilalui ini banyak mengajar saya," katanya.

Ditanya sama ada dirinya pernah 'throwback' diri sendiri di Internet, pemilik nama sebenar Norazlina Abdul Rahman ini mengakui pernah dan berasa terkejut: "Saya Google. Apabila saya tengok saya terdetik, Ya Allah Ya Tuhanku, mana pergi iman aku? Memang setiap manusia diuji, cuma apabila tiba waktunya, kita kena kembali kepada fitrah.

"Inilah fitrah saya sebenarnya. Apa saja ujian yang Dia berikan, kena terima dan yakin suatu hari kita akan jadi individu yang lebih baik. Insya-Allah ia akan berlaku. Apabila diberikan hidayah bertudung, saya bersyukur. Saya sentiasa berdoa supaya ditunjukkan jalan benar. Sebelum bapa saya meninggal dunia, dapatlah arwah melihat saya ke jalan yang benar, insya-Allah," ujarnya.


www.myartis.com / Sumber: Harian Metro


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: