19 April 2020

TERIMA BANTUAN - JAMAL AKUI SEWA RUMAH MASALAH UTAMA KRU PRODUKSI


Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan 18 Mac lalu, pengurus produksi, Jamal Mohd Salleh mengakui tanggungjawab membayar sewa rumah antara perkara yang perlu didahulukan pekerja produksi.





Jamal berkata, komitmen itu sering diutarakan kebanyakan kru produksi apabila mereka terpaksa menghadkan beberapa perkara untuk memastikan duit simpanan tidak terputus: "Semua orang tak jangka musibah ini akan berlaku dan berlarutan. Jadi sudah tentulah masing-masing menghadapi masalah kewangan ketika ini.

"Bagi kru produksi, ada antara mereka yang terjejas teruk apabila projek penggambaran yang sepatutnya bermula pada bulan Ramadan, terpaksa ditangguh dan perancangan kewangan yang disusun sedikit 'lari'. Bagaimanapun, kami reda dan anggap apa yang berlaku ini sebahagian daripada ujian hidup dan pahit manis yang perlu ditempuh.

"Namun antara keluhan yang sering dikongsi adalah komitmen tinggi yang perlu dijelaskan untuk membayar sewa rumah. Justeru duit simpanan yang ada perlu dihadkan supaya ada tempat berteduh. Lagipun kita tidak tahu berapa lama PKP ini akan dilanjutkan," ujarnya.

Klik untuk gambar besar


Menurut Jamal, rata-rata kru produksi memahami situasi sukar yang berlaku dan mereka hanya mampu bersabar dengan takdir yang sudah tertulis: "Disebalik masalah yang dihadapi ini, kami bersyukur apabila ada pihak yang sudi menghulur sumbangan berbentuk barangan keperluan.

"Terdapat juga beberapa persatuan seperti Persatuan Pekerja Profesional Filem Malaysia (Profima), Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PTVM), artis persendirian yang datang membantu dan meringankan beban dengan sumbangan barangan makanan diberi.

"Kami sangat terharu dan berterima kasih. Sama-sama kita doakan semoga penularan wabak Covid-19 ini segara berakhir dan setiap orang dapat kembali meneruskan kehidupan semula," katanya.


www.myartis.com / Sumber: Harian Metro


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: