17 May 2020

REZEKI TAK BERKAT : ZUL YAHYA TAK WAJAR KATA BEGITU - ROSYAM NOR


Berikutan kenyataan Zul Yahya yang menyifatkan karier pekerja belakang tabir industri filem dan drama sebagai tidak berkat dan meminta mereka mengubah haluan kerjaya, penerbit dan pelakon, Datuk Rosyam Nor, menyangkah kenyataan tersebut kerana dianggapnya tidak wajar kerana ia berkaitan rezeki.

"Bagi saya, dia tak sepatutnya bercakap begitu. Sebab rezeki datang daripada pelbagai cara dan apa yang dilakukan oleh penggiat industri ini pun adalah rezeki mereka.

"Dia juga tak sepatutnya menuduh ada rasuah dan lain-lain perkara yang buruk. Mungkin dia rasa tak dapat apa-apa ketika aktif dulu, ia kerana nasib tak menyebelahinya dalam bidang seni.

"Jadi, sesiapa yang masih lagi cari makan dalam bidang ini, mereka perlu teruskan perjuangan untuk mencari rezeki," kata Rosyam.





"Ustaz dan pendakwah yang buat program ceramah dan dakwah pun ada juga unit kru sendiri.

"Jadi, kru belakang tabir sebenarnya besar peranan mereka. Tapi itulah, ini pandangan peribadi Zul.

"Mungkin nasibnya dengan izin Allah, dia dapat mencari rezeki dengan cara yang lain," tambahnya yang mendakwa tidak 100 peratus kru belakang tabir kekal dengan kerjaya ini selamanya.

"Kadangkala selepas beberapa ketika, mereka beralih cari kerja lain.

"Kalau Zul tuduh kata tak berkat, rasanya itu agak mengguris perasaan semua orang.

"Sebenarnya berada dalam industri drama dan perfileman pun rezeki daripada Allah juga," jelasnya.

Klik untuk gambar besar


"Dalam mana-mana bidang pun boleh berlaku. Dalam masjid pun kalau niat tak betul boleh berlaku juga.

"Kita pun pernah dengar tabung masjid kena curi serta kita pernah dengar barang-barang masjid kena curi dan yang mencuri pun orang dalam juga.

"Benda-benda ini kita tak tahu. Bila ada tuduhan itu rasanya sesuatu yang tak elok. Biarlah orang-orang seni berhadapan dengan rezeki mereka dan Allah yang menentukan," ujar dipetik sebagai berkata pada Harian Metro.

"Terpulanglah apa dia nak cakap. Dalam kerjaya kami, satu yang bagusnya ialah semua orang boleh komen baik buruk industri tapi kami tak kisah dan tak jadi kudis pun.

"Cakap apa pun, kami tetap bekerja meneruskan perjuangan kami. Mungkin ada orang keluar dari industri itu kerana dia seakan gagal bertahan," katanya yang menolak sekiranya ada usaha untuk mempertemukannya dengan Zul kerana enggan memperbesarkan perkara ini.

         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: