16 June 2020

"RASA SEPERTI HIDUP DALAM NERAKA BILA KELUAR TAK PAKAI TUDUNG, TAKUT BILA KILAT GURUH" - FATHIA


"Saya trauma! Hari-hari tak tenang, rasa seperti hidup dalam neraka bila keluar tak pakai tudung. Rasa macam semua orang nak bunuh saya! Kadang-kadang ketakutan itu jadi ekstrim sampai bawa kereta laju-laju sebab nak balik rumah. Bila ada kilat guruh semua jadi tambah takut.





"Bila cerita pada orang lain semua tak faham. Sampaikan ada masa menangis seorang diri. Macam nak kiamat pun ada. Semua perasaan itu datang ketika sedar, bukan dalam mimpi pun," cerita pelakon Fathia Latiff yang mengakui melalui fasa pencarian diri yang mengusutkan sepanjang tempoh tidak berhijab tahun lepas.

Ceritanya, hidupnya tidak tenang dan adakalanya berdepan ketakutan luar biasa terutama ketika berada di luar rumah. Hinggakan pada satu masa kata pelakon Ariana Rose itu dia melulut di hadapan ibunya memohon keampunan.

"Siapa saya nak lawan takdir Allah? Memang kenalah padahnya... Setiap kali balik rumah saya akan melutut depan ibu saya minta maaf. Situasi itu buatkan saya betul-betul insaf," tambahnya.

Klik untuk gambar besar


Hijrah kedua Fathia sejak Mac lalu membuka perspektif baharu dalam hidupnya: "Kalau boleh saya nak istiqamah kali ini, semoga Allah tetapkan iman saya dan tak bolak-balikkan hati saya. Sepanjang tempoh membuka semula tudung saya tertanya-tanya siapa diri saya sebenar?

"Dan pada waktu itu perlahan-lahan saya muhasabah diri, berfikir sedalam-dalamnya," katanya yang mengikuti kem kerohanian dan jati diri selama tiga bulan sejak awal tahun lalu.

Pada April 2019, Fathia telah mengejutkan ramai apabila mengakui dirinya membuka tudung selepas berhijab pada April 2016.






www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram Fathia Latiff


         ________________________

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: