18 September 2020

JANIN 2 BULAN GUGUR, BERI NAMA 'MUHAMMAD ABDULLAH' - YATT HAMZAH PERJELASKAN SEBAB



Pelakon Yatt Hamzah membuat keputusan untuk tetap memberikan nama buat anaknya yang tidak sempat lahir ke dunia itu, biarpun usia kandungannya yang mengalami keguguran baru berusia dua bulan. Menurut Yatt, dia meletakkan nama Muhammad Abdullah buat bayi yang sepatutnya lahir sebagai anak kelimanya itu.

"Throwbacak 12 September 2020. Masa ni baby Muhammad Abdullah masih ada dalam perut Bonda. Tapi Bonda tak tahu. Maafkan Bonda baby. Al-Fatihah buat Allahyarham Muhammad Abdullah," tulisnya menerusi satu entri di Instagram.

Begitupun, tindakannya yang memberikan nama kepada janin yang gugur ketika baru berusia dua bulan itu kemudian menimbulkan tanda tanya dalam kalangan pengikutnya. Ramai yang mempersoalkan keperluan memberikan nama kepada janin yang belum cukup sifat.

Klik untuk gambar besar


Bagaimanapun, menerusi satu entri berasingan Yatt kemudian menjelaskan kepada umum tindakannya memberikan nama biarpun tidak pernah mengetahui jantina anak yang dikandungnya lagi.

"Jika anak itu tiga bulan ke atas dan bernyawa, hukumnya sunat diberi nama. Jika tidak, maka tidak sunat diberi nama. Tapi tak salah untuk beri nama. Dia tetap anugerah Allah untuk ibunya.


"Peluang hamil itu mulia. Reda dengan takdir-Nya sudah tentu ada pahala buat ibu yg reda. Namakan juga dia sebagai nama lelaki seperti Abdullah. Dia hamba Allah walaupun belum ada roh," katanya.

Sebelum ini, Yatt memaklumkan dirinya mengalami keguguran selepas menyangkakan dirinya mengalami keracunan makanan akibat cirit-birit dan muntah ketika bercuti di Melaka.

Yatt mendirikan rumah tangga dengan juruvideo Mohamad Zulfahdli Khairuddin pada Februari 2016. Pasangan tersebut dikurniakan tiga cahaya mata Suci Humaira Iqlima, Suci Hayfa Medina dan Suci Hawa Zulaikha. Sementara itu, menerusi perkahwinan pertamanya, Yatt mempunyai seorang lagi anak iaitu Suci Hanania Malika.



www.myartis.com / Sumber & foto: Astro Gempak & Instagram Yatt Hamzah

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: