21 October 2020

BAPA MASIH BELUM DITEMUI - BALKISYH GEMBIRA TEMUI SALASILAH KETURUNANNYA



Meskipun bapa, Semundur Khan Gulam Khan masih gagal ditemui walaupun ramai mendakwa dia kerap dilihat sekitar bandar Tawau, Sabah, namun pelakon Balkisyh Semundur Khan, 34, memberitahu dia gembira apabila sudah mengetahui salasilah keturunannya selepas berita dia buntu mencari bapa kandung disiarkan minggu lalu.

"Hasil daripada berita itu berjaya menemukan saya dengan salasilah waris keturunan saya iaitu moyang, Soharjan Ghulam Khan yang juga berketurunan Suluk. Difahamkan moyang saya itu amat dikenali di Sabah suatu masa dahulu. Ayah saya juga adalah bekas pengetua di sebuah sekolah swasta di Tawau.

"Memandangkan saya sudah terpisah dengan ayah sejak kecil lagi, jadi saya tidak tahu apa-apa berkenaan keturunan saya. Ibu juga tidak pernah menceritakan mengenai perkara itu. Saya pernah mencari ayah pada usia 19 tahun di Tawau untuk mewalikan saya bagi perkahwinan yang pertama. Namun, ayah enggan menjadi wali sehingga memaksa saya untuk berkahwin di luar negara.

Klik untuk gambar besar



"Pada waktu itu, ayah turut menceritakan berkenaan salasilah keturunan kami. Saya masih ingat waktu itu ayah juga pernah menunjukkan sebuah kitab berbentuk seperti al-Quran yang mana tertulis sejarah keturunan dan asal usul nenek moyang kami. Selepas pertemuan itu, kami tidak lagi berjumpa dan terus terpisah. Ayah juga tidak dapat dihubungi lagi," tuturnya.

Balkisyh yang muncul dalam drama 'Bicara Cinta' yang ditayangkan di TV3 baru-baru ini berkata, dia akan tetap berusaha mencari bapa kandungnya menerusi bantuan keluarga di Tawau.

"Saya amat bersyukur dan berterima kasih pada Harian Metro dan warganet kerana ia ibarat menyatukan semula saya dengan keluarga yang sudah berpuluh tahun terpisah.


"Sejak berita ini disiarkan, saya juga meminta bantuan keluarga untuk mencari ayah jika benar dia berada di sekitar bandar Tawau. Sehingga sekarang kami masih dalam usaha untuk mengesannya," katanya.

Kisah pelakon yang popular menerusi drama 'Mak Cun' ini menjadi perhatian warganet selepas dia menyatakan untuk mencari bapa kandung bagi menjadi wali perkahwinannya.

Menerusi kenyataannya sebelum ini, Balkisyh berkata, permohonan perkahwinan itu ditolak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) kerana gagal mengemukakan wali sah iaitu bapa kandungnya.


www.myartis.com / Sumber & foto: Harian Metro & Instagram Balkisyh Semundur Khan

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: