16 June 2021

HIDAP GLAUKOMA, RISIKO BUTA JIKA LAMBAT - MICHAEL ANG SELAMAT JALANI PEMBEDAHAN



Pada Isnin lalu, pengarah Michael Ang difahamkan telah menjalani pembedahan glaukoma di sebuah pusat perubatan di Ara Damansara, Selangor. Michael, 45, ketika dihubungi memberitahu dia bernasib baik sempat melakukan pembedahan mata bagi merawat penyakit glaukoma yang dihidapinya.

Ini kerana kata pengarah drama 'Perempuan Tanpa Dosa', dia berkemungkinan akan hilang penglihatan disebabkan kesan penyakit tersebut jika lambat mendapatkan rawatan.

"Sebenarnya dari tahun lepas saya dah buat medical check up dan memang dikesan ada penyakit glaukoma. Tapi disebabkan saya sibuk shooting jadi tak sempat nak buat follow up dan sekarang masa yang sesuai, saya terus buat pembedahan sebelum keadaan jadi teruk. Saya buat pembedahan mata sebelah kanan dahulu dan untuk mata kiri akan dilakukan minggu hadapan," katanya.

Menurut Michael, penyakit glaukoma yang melibatkan tekanan pada saraf mata merupakan antara penyakit keturunan dan dia sendiri mempunyai seorang sepupu yang menderita disebabkan penyakit tersebut.

Klik untuk gambar besar



"Doktor beritahu penyakit ini juga berkait dengan keturunan dan memang dalam keluarga saya ada sepupu yang hidap glaukoma. Disebabkan dia terlambat buat rawatan, sekarang mata dia dah buta sebelah.

"Mungkin kalau tangguh lagi, perkara sama boleh berlaku pada saya... nasib baik sekarang tengah PKP bolehlah saya buat pembedahan, kalau tidak memang sebelum ini tiada masa disebabkan terikat dengan komitmen kerja," ujarnya.

Menceritakan peringkat awal dia mengalami penyakit tersebut, Michael yang juga seorang pelkon itu berkata matanya sering dalam keadaan kabur dan kurang jelas.



"Masa saya shooting drama saya dah perasan dah mata saya sekejap clear, sekejap kabur dan kadang-kadang rasa macam ada ulat bergerak dalam mata.

"Disebabkan itu saya buat pemeriksaan kesihatan alang-alang saya dah buat full medical check-up, saya suruh doktor periksa mata sekali.

"Kita selalu ambil ringan pasal masalah mata, jangan begitu... kalau rasa ada tidak kena sahaja pada mata anda, terus pergi periksa sebelum terlambat!" pesannya.



         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: