24 August 2021

POLIS SUDAH AMBIL KETERANGAN MANGSA DIDAKWA GANGGUAN SEKSUAL USTAZ EBIT LEW



Kes gangguan seksual membabitkan pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew, polis memaklumkan bahawa pihak mereka sudah mengambil keterangan mangsa yang dikaitkan dengan siasatan tersebut.

Bagaimanapun, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan enggan mendedahkan identiti mangsa dan jumlah saksi yang tampil bagi membantu siasatan.

Abd Jalil berkata, siasatan berhubung perkara itu masih diteruskan dan pihak polis masih menunggu saksi lain tampil membantu siasatan.

"Masih belum ada perkembangan terbaru lagi, orang ramai yang ada maklumat boleh tampil," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Klik untuk gambar besar



Terdahulu, siasatan terhadap Ebit Lew, 37, dilakukan selepas pihak polis menerima laporan daripada beberapa individu mendakwa pendakwah itu melakukan gangguan seksual.

Susulan laporan itu, polis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan, Seksyen 14 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 serta Seksyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Pada 19 Ogos lalu, Ebit Lew dipanggil polis untuk dirakam keterangan berhubung penyebaran video gangguan seksual dikaitkan dengan pendakwah berkenaan.

Bagaimanapun, Ebit Lew ketika ditemui media sebaik selesai memberi keterangan mendakwa dakwaan itu berunsur fitnah kejam ke atas dirinya.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: