26 September 2021

"SAYA SAKIT MENAHAN LUKA DIDALAM, SUSAH NAK BERGERAK..." - EMMA AKMA



Pelakon Emma Akma, 52, sebelum ini bersyukur apabila jumlah sumbangan untuk menanggung kos pembedahan kanser perutnya sudah mencecah lebih RM20,000 sehingga membolehkan dia menjalani pembedahan pada 12 Ogos lalu.

Pelakon drama 'Gerak Khas: The Finale' ini paling terharu apabila netizen sudi menyumbang secara ikhlas biarpun serendah RM1. Emma sebelumnya tampil merayu bantuan orang ramai selepas disahkan menghidap kanser perut serta ketumbuhan cyst sebesar saiz bola sepak. Dia mengakui buntu kerana pembedahan segera ketumbuhan itu memerlukan kos sebanyak RM50,000.

Sumbangan menerusi akaun banknya itu semakin meningkat selepas penderitaannya mendapat liputan media. Malah, beberapa rakan artis turut tampil memberi bantuan kepadanya.

Terkini, Emma tampil memaklumkan perkembangan terbaharu menerusi di media sosial, selepas tiga minggu menjalani pembedahan kanser perut yang dialaminya. Menurut Emma atau nama sebenarnya Noorakma Yunus, dia sebenarnya mempunyai banyak perkara yang nak dikongsi dengan peminatnya, namun terbatas akibat masih dalam pemulihan.

Klik untuk gambar besar



"Saya nak tunjukkan gambar ketumbuhan yang keluar dari perut saya. Dan saya nak beritahu keputusan daripada pembedahan itu bila ketumbuhan dikeluarkan. Makmal pun dah buat ujikaji. Saya nak kongsikan apa yang saya lalui setiap hari. Banyak sebenarnya yang saya nak kongsikan, tapi saya perlukan masa.

"InsyaAllah, saya akan bagi nanti sedikit demi sedikit. Cuma, pada ketika ini saya gagahkan diri untuk kemaskini sedikit perkembangan diri saya," kata Emma yang turut memberitahu, doktor memaklumkan dia memerlukan masa sekitar tiga bulan untuk pulih sepenuhnya seperti dahulu.

"Prosedur itu macam orang dalam pantang. Sekarang baru tiga minggu. Maknanya ada banyak masa lagi yang saya perlu rehat betul-betul. Bila kita melakukan pembedahan abdomen iaitu dari atas menegak ke bawah, sebenarnya apabila kita dah berada di rumah, ubat tahan sakit dalam badan dah habis keluar, ia amat sakit.



"Saya sakit menahan luka didalam. Saya susah nak bergerak. Bila kita nak bergerak, contohnya nak duduk dan kena bangun, kita memerlukan urat otot yang kuat dibahagian perut," jelasnya.

Emma turut mengakui agak letih apabila mahu bercakap. Katanya dia jadi lemah dan sebab itu bila dah dua minggu di rumah baginya lebih selesa banyak mendiamkan diri.

"Masa saya banyak habis dengan baring dan duduk. Bukan saya tak terfikir, hari-hari saya fikir kenapa tak kemaskini sedangkan semua orang yang ambil berat berkenaan saya, tentu nak ambil tahu mengenai saya selanjutnya. Setakat ini alhamdulillah, saya dah makin boleh serasi dengan sakit ini. InsyaAllah bila saya dah betul-betul kuat sedikit lagi, saya akan kongsikan apa yang harus saya beritahu kepada kalian semua," ujarnya.





         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: