02 November 2021

TEGUR PENGGUNAAN PANGGILAN BAHASA INGGERIS - ANA RAFFALI TERIMA KECAMAN



Baru-baru ini, penyanyi Ana Raffali telah tampil menegur penggunaan panggilan formal dalam Bahasa Inggeris yang selalunya digunakan kebanyakan rakyat Malaysia terutama di sekolah-sekolah. Ujar Ana atau nama sebenarnya Ana Nur Hidayah Mohd. Raffali, penggunaan ganti nama 'Sir' sebagai salutasi atau protokol yang dibudayakan di sekolah bagi guru lelaki sebenarnya tidak betul.

"Tolong hapuskan penggunaan 'Sir' (masukkan nama orang) ketika memanggil cikgu atau pensyarah lelaki melainkan mereka telah menerima anugerah kesatria daripada Ratu England. Boleh gunakan 'En.' atau 'Mr.' dengan yakin atau 'Dr.', 'Prof.', 'Datuk', 'Datin', 'Tan Sri' dan sebagainya. Tolong," ciap Ana yang kini merupakan seorang guru bahasa Inggeris di sebuah sekolah persendirian.

Bagaimanapun, tindakan Ana itu memercik perdebatan dalam kalangan pengguna Twitter selain menerima kecaman. Ana telah dilabel segelintir netizen sebagai seorang yang terlalu mengagung-agungkan bahasa Inggeris.

Tenang berdepan kecaman, pelantun lagu 'Tolong Ingatkan Aku' itu berkata, sebagai guru bahasa Inggeris, dia berasa bertanggungjawab untuk membetulkan kesalahan yang sudah lama menjadi satu amalan penggunaan bahasa ketika ini.

Klik untuk gambar besar



"Maaf, saya guru bahasa Inggeris. Kita kena biasakan yang betul. Benda mudah, kalau nak panggil sesiapa pun 'Sir', silakan. Cuma jangan guna bersama dengan nama pertama dia. Contohnya, have a great day, sir! (betul). Have a great day, Sir Ahmad! (salah)," ciap Juara Keseluruhan Anugerah Juara Lagu ke-25 itu.

Disebabkan rajutan panjang lebar yang dimuat naik Ana berkenaan kesalahan yang menjadi amalan ramai itu, segelintir netizen menyifatkan dirinya suka berdrama dan memanjangkan perkara remeh.

Ana membalas: "Itu bukan perkara atau isi utama ciapan (saya). Saya hanya berkongsi penggunaan yang betul untuk perkataan yang dimaksudkan (Sir). Yang lain-lain hanya perincian sokongan sama ada untuk diterima atau tidak."



         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: