17 March 2022

LEBIH TIGA DEKAD ABDIKAN DIRI DALAM DUNIA SENI - SUMBANGAN JALALUDDIN HASSAN DIIKTIRAF



Pelakon cukup sinonim dengan program realiti, Who Wants to Be a Millionaire, Datuk Jalaluddin Hassan baru-baru ini telah menerima trofi Malaysia Most Outstanding Lifetime Achievement Grandmaster Excellence Award pada World Outstanding Grandmasters Excellence Award edisi ke-6 di HGH Convention Center di sini.


Pada acara itu, Jalaluddin yang sudah lebih tiga dekad mengabdikan diri dalam dunia seni itu menerima anugerah daripada Ketua Pegawai Eksekutif FINAS, Prof Dr Md Nasir Ibrahim. tempatan, malah menganggap beliau sebagai penggerak industri yang cukup konsisten biarpun dunia berdepan pandemik C0V1D.

Tersentuh dengan pengiktirafan diterima, Jalaluddin yang popular dengan watak sebagai Datuk Ayah Haji Mukhsin dalam drama rantaian Nur, mengucapkan terima kasih kepada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dan FIOGA atas trofi dijulang.

"Sepanjang 32 tahun dalam industri hiburan, saya tidak pernah jangka terima anugerah seperti ini bagi melengkapkan kerja keras dalam dunia seni. Walaupun menerima anugerah ini, saya tidak akan memperlahankan langkah dalam perjalanan sebagai seorang pelakon di Malaysia," katanya.

Klik untuk gambar besar



Jalaluddin berkata, komitmen dan kecintaannya terhadap dunia seni bagai tiada berkesudahan: "Dengan izin Tuhan, saya ingin meneruskan lebih lama lagi dalam industri yang indah ini," katanya.

Kerap membuat penampilan di televisyen (TV) dan filem, Jalaluddin mencapai kemasyhuran sejak 1990, bermula dengan drama 'Bukan Impian' yang dibintanginya pada usia 36 tahun.

Bagi FIOGA, Jalaluddin teguh sebagai salah seorang bakat yang paling berpengaruh di Malaysia dan tidak pernah tergugat dengan kehadiran pelakon pelapis.

Pada acara itu, FIOGA turut menyampaikan anugerah kepada pelakon, Amelia Henderson yang menerima trofi Malaysia Most Outstanding Best Actress Excellence Award dan Sanjna Suri yang menerima trofi Malaysia Most Outstanding Best Upcoming Actress Excellence Award.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: