30 April 2022

AYAI LUAH RASA SYUKUR MASALAH USUS, BUAH PINGGANG KINI MAKIN PULIH



Sejak setahun lalu, penyanyi Ayai Ilusi berdepan dengan komplikasi penyakit usus dan buah pinggang. Kini Ayai atau nama sebenarnya Zaharuddin Kamaruddin, 60, meluahkan rasa syukur apabila dia semakin pulih.


Ayai menyifatkan doa isteri dan anak-anak, keluarga, kenalan dan rakan-rakan industri hiburan bersama peminat sebagai penawar mustajab penyakitnya.

"Mereka selalu menyokong dan mendoakan yang terbaik buat saya. Namun, saya masih perlu makan ubat dan buat rawatan berkala setiap tiga bulan di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru.

"Di situ saya kena buat pemeriksaan darah dan sebagainya lagi. Darah saya akan dibawa ke makmal untuk ujian. Alhamdulillah semuanya okey saja kecuali darah tinggi tetap ada. Saya juga kena diet dan makan juga kena berpantang atas faktor usia. Apapun saya sentiasa berhubung dengan doktor yang merawat saya jika ada sebarang kemusykilan," katanya.

Dalam perkembangan lain, Ayai kini kembali mempromosikan lagu raya nyanyiannya berjudul 'Hari Raya Mulia' yang dirakam tahun lalu. Menurutnya, dia masih mengingati melodi dan lirik lagu ini namun membuat sedikit perubahan agar lagunya nampak segar dan ada kelainan.

"Lagu ini diserikan dengan gesekan biola daripada adik Rania Imtiaz. Lagu ciptaan cikgu Ahmad Hashim ini dihasilkan pada 1979 dan usianya dah lebih 40 tahun. Hajatnya untuk lihat penyanyi rakaman menyanyikan lagu ini tidak kesampaian apabila dia meninggal dunia sekitar 1981.

"Pada tahun yang sama, abang saya Abdul Rahman Kamaruddin pernah menyanyikan lagu ini untuk program Hari Raya radio RTM Kawasan Selatan. Lagu ini diedarkan oleh Warner Music. Ia boleh dinikmati di semua platform digital dan YouTube Warner Music," katanya.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: