26 September 2022

AVAA VANJA KINI BERHIJAB - PERKONGSIAN MIZZ NINA BUKA HATI BERHIJRAH



Pelakon Avaa Vanja kini dilihat tampil berhijab selepas perkongsian Mizz Nina tentang ilmu agama di media sosial menjadi pendorong buatnya untuk berhijrah serta mendalami ajaran Islam dengan lebih baik.


Sepuluh tahun tidak bersua muka, Avaa, 42, memberitahu dia sering membaca perkongsian sahabat lamanya itu di laman Instagram dan disebabkan itu juga ia telah mengerakkan hatinya untuk menyertai salah satu program keagamaan yang turut menampilkan Nina sebagai salah seorang panel.

"Nina adalah sahabat lama saya, tetapi kami sudah lama tidak berhubung... rasanya sudah lebih 10 tahun kami tidak berjumpa. Perkongsiannya tentang agama selama ini membuatkan saya sentiasa rasa dekat dengannya.

"Saya dapat tahu Nina terlibat dalam salah satu program dan terus beli tiket untuk menyertainya. Saya berdoa untuk bertemu dengan Nina jika ini adalah satu permulaan baru dalam hidup saya.

Klik untuk gambar besar



"Perkongsian Nina selama ini adalah salah satu sebab untuk saya berubah. Pertemuan kami semalam (Ahad) sangat bermakna walaupun hanya sempat berbual cuma seketika," jelasnya yang dipetik sebagai berkata kepada mStar.

Dalam pada itu, Avaa berkata, serangan kebimbangan melampau (anxiety) yang dihadapinya turut membuka hatinya untuk mencari makna sebenar dalam kehidupan. Akuinya, sebelum ini dia terlalu sibuk mengejar hal duniawi sehingga membuatkan dia tidak pernah berasa puas dengan apa yang dimiliki.

"Beberapa bulan lalu saya terlibat dalam sebuah penggambaran drama dan ketika itu saya rasakan dikelilingi persekitaran yang toksik! Situasi itu membuatkan saya diserang anxiety sehingga tidak boleh keluar rumah.


"Banyak perkara yang saya fikirkan dan Alhamdulillah sekarang saya sudah dapat jawapan. Semoga jalan ini berkekalan. Hari ini apabila bangun pagi, saya rasa puas dengan kehidupan baru ini," tuturnya.

Mahu terus mendalami ilmu agama, Avaa juga memaklumkan sudah mendaftar untuk mengikuti pengajian agama di sebuah cawangan universiti di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun kata pelakon ini, perubahannya itu bukan bermaksud dia akan meninggalkan dunia seni tetapi sebaliknya berharap dapat berkongsi ilmu penghijrahan bagi memberi manfaat kepada orang lain di masa hadapan.

"Kalau mahu mendekati usaha dakwah, saya perlu cukupkan ilmu di dada. Jadi saya mendaftarkan diri bagi mengikuti pengajian Islam di sebuah universiti. Saya tetap akan berlakon dan mahu kongsi ilmu yang bermanfaat kepada ramai orang selepas ini," katanya.

         ________________________


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments: